Zwangerschapsvergiftiging belangrijke voorspeller van hartfalen

Vrouwen die een zwangerschapsvergiftiging hebben doorgemaakt, hebben een twee- tot achtmaal grotere kans om in de toekomst hart- en vaatproblemen te ontwikkelen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Chahinda Ghossein, arts-onderzoeker bij het Maastricht UMC+. Dit resultaat biedt handvatten voor onderzoek naar vroege signalering en preventieve maatregelen.

Vervolgstudie gefinancierd door de Hartstichting

Inmiddels is een grote vervolgstudie gestart onder leiding van prof. Spaanderman met subsidie van de Hartstichting. Met deze Queen of Hearts studie worden  specifieke signaalstoffen (biomarkers) gezocht om beter het risico op het ontwikkelen van hartfalen bij vrouwen in beeld te krijgen, waardoor op tijd preventieve maatregelen genomen kunnen worden en gerichte behandeling gestart kan worden.

Belangrijk onderzoek, want er is veel minder bekend over het risico op het ontwikkelen van hartfalen bij vrouwen dan bij mannen, omdat het onderzoek daarnaar vooral bij mannen is gedaan. Daarom is er sprake van onderbehandeling en wordt hartfalen vaak in een laat stadium bij vrouwen ontdekt.

Voor dit grote vervolgonderzoek kunnen vrouwen zich nog steeds aanmelden.

Zwangerschapsvergiftiging

De zwangerschap kan gezien worden als een stresstest voor hart en vaten bij vrouwen. Tijdens een zwangerschap wordt het hart van de moeder groter en de hartwand dikker. De diameter van de linkerhartkamer groeit evenredig mee. Bij zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie / PE)  blijkt de diameter van de linkerhartkamer van de moeder niet evenredig mee te groeien. Dit is hetzelfde beeld als bij patiënten met chronisch hartfalen.

Na een gezonde zwangerschap gaat het hart meestal terug naar normale afmetingen, terwijl dat na een zwangerschapsvergiftiging vaak niet het geval is. Ook houden deze vrouwen na de zwangerschap een licht verhoogde bloeddruk. Na een gezonde zwangerschap gaat het hart meestal terug naar normale afmetingen, terwijl dat na een zwangerschapsvergiftiging vaak niet het geval is.

Een zwangerschapsvergiftiging doet zich meestal voor na de 20ste week van de zwangerschap. Vaatproblemen van de moeder komen dan tot uiting door hoge bloeddruk in combinatie met eiwitverlies in de urine. Dit gaat vaak samen met het achterblijven van de groei van het kind.

Lees meer informatie over het onderzoek van het UMCU.