Crowdfunding Hartstichting succesvol afgerond

6 innovatieve onderzoeken naar hart en vaten van start

180719_ARF_022

Acht talentvolle wetenschappers zijn erin geslaagd in 2 maanden tijd via het crowdfunding platform van de Hartstichting ruim 390 duizend euro op te halen voor onderzoek, mede dankzij de verdubbelaar van de Hartstichting. Dit geld wordt ingezet voor vernieuwend onderzoek naar hart en vaten.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, feliciteert alle deelnemers met het succesvol afronden van de crowdfunding: “De onderzoekers hebben het publiek nauw betrokken bij hun onderzoek en ambities. Dat werkt. Fantastisch dat alle zes de onderzoeken nu dankzij de steun van heel veel mensen en bedrijven van start kunnen gaan. Juist deze originele, innovatieve projecten kunnen een grote stap voorwaarts teweeg brengen en veel winst opleveren voor de patiënt.”

De afgelopen maanden kon het Nederlandse publiek via steunmijnonderzoek.hartstichting.nl direct bijdragen aan een wetenschappelijk doel waar ze persoonlijk affiniteit mee hebben. Deze variëren van een snellere herkenning van een beroerte tot kennis vergaren over het effect van mindfulness op hart en vaten. In ruil voor hun financiële bijdrage konden de donateurs kiezen voor een tegenprestatie, waaronder een bezoek aan een Escape room, een pianoconcert of een ‘Stoppen met Roken’-coaching gesprek. De Hartstichting zorgde – naast de ontwikkeling van het crowdfundingplatform – voor begeleiding van de onderzoekers en verdubbeling van alle donaties tot 60.000 euro.

Schoolkinderen in actie
Een van de meest opvallende donaties kwam van basisschool KBS Laurentius in Breda. Tijdens hun jaarlijkse sponsorloop haalden de kinderen samen bijna 18.000 euro op voor het onderzoek van Paul Wijnker (Amsterdam UMC) naar erfelijke hartspierziekte. De onderzoeker zelf sprak van een overweldigende opbrengst en is hiervoor erg dankbaar.

Naar verwachting starten de wetenschappers binnen enkele maanden met hun onderzoek. Zij zullen alle donateurs gedurende de looptijd van het onderzoek via het crowdfunding platform op de hoogte houden van het vervolg. Het was de derde keer dat de Hartstichting deze crowdfundingactie organiseerde. De afgelopen drie jaar konden daardoor 13 onderzoeken van start.

Selectieproces
De zes onderzoeken werden geselecteerd uit in totaal 16 voorstellen en beoordeeld door de Wetenschappelijke Advies Raad en de Commissie Maatschappelijke Kwaliteit. Deze laatste commissie bestaat uit leden die dagelijks werken of in aanraking komen met hart- en vaatziekten, zoals zorgverleners, patiënten en hun naasten. Door deze mensen te betrekken, verwacht de Hartstichting dat oplossingen sneller beschikbaar zijn voor de patiënt.