Winnaars ‘Het Beste Idee 2015’ tegen roken bekend gemaakt

Vandaag is tijdens een feestelijke bijeenkomst op het Augustinianum in Eindhoven voor de 5e keer de winnaar van Het Beste Idee bekend gemaakt. Met het spelontwerp ‘Adem Nood’ won een team vwo 5-leerlingen ‘Het Beste Idee 2015’.

Dit gezelschapsspel is bedoeld om te voorkomen dat jongeren gaan roken. De ideeënwedstrijd vond dit jaar plaats in samenwerking met de Hartstichting.

Spel 'Adem Nood' wint

Het winnende spel Adem Nood is een voorlichtend bordspel voor basisschoolkinderen uit groep 7 en 8. Het is bij dit spel de bedoeling om als eerste slot “Longastein” te halen. Hiervoor moet echter eerst het rokerswoud doorkruist worden. Met een pion doorloop je verschillende rijken, zoals ‘Rookmenië’ en ‘Nicotinië’, waar je opdrachten vervult en vragen over roken beantwoordt. Na elke ronde volgt een algemene vraag voor iedereen, de zogenaamde “Walmvraag”. Het spel draagt spelenderwijs bij aan de bewustwording van de gevolgen van roken bij kinderen. De jury beschreef Adem Nood als ‘een leuk, grappig en leerzaam spel’.

Andere ideeën die veel waardering kregen, waren ‘de Rokoscoop’, een app die je (onheilspellende) toekomst als roker voorspelt en het idee om een waarschuwingstekst op de sigaret zelf af te drukken.

De Hartstichting is enthousiast over de samenwerking en de ideeën van de leerlingen. Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Twee derde van alle rokers is ooit begonnen voor zijn 18e. Wie anders dan de jongere zelf kan goed meedenken over een preventieve aanpak? Wij zijn blij met zoveel goede en bruikbare ideeën om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken.”

Vraagstuk van de Hartstichting

120 vwo 5-leerlingen van het Augustinianum werkten de afgelopen maanden in groepjes aan een vraagstuk van de Hartstichting: ‘Welk product voorkomt dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar beginnen met roken?’ In totaal werden er 35 verschillende ontwerpen ingediend. De samenwerking vond plaats in het kader van ‘Het Beste Idee’, de jaarlijks terugkerende ideeënwedstrijd van het Augustinianum.

100 ‘eerste sigaretten’ per dag

Elke dag steken ongeveer 100 kinderen hun eerste sigaret op. Dat zijn er 37.000 per jaar. Jaarlijks sterven 20.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van roken. Roken speelt een belangrijke rol bij het krijgen van hart- en vaatziekten. De Hartstichting zet zich in voor een hartgezonde toekomst van kinderen en strijdt samen met andere partijen voor een rookvrije samenleving.

De zes winnaars van 2015

1. Voorlichtingsspel ‘Adem Nood’: Een bordspel waarbij je op een leuke en grappige wijze meer leert over de gevaren van roken. De vragen en informatie in het spel zijn afgestemd op leerlingen van groep 7 en 8. Vragen en opdrachten wisselen elkaar af en verschillen per rijk dat wordt doorkruist. Denk bijvoorbeeld aan het uitbeelden van woorden die gaan over roken (de woordkaart) en het beantwoorden van vragen over feiten (de walmvraag).
  2. App: ‘de Rokoscoop’. Roken heeft ernstige gevolgen op de langere termijn. Jongeren kunnen deze gevaren moeilijk overzien. Deze app maakt de toekomstige gevolgen van roken persoonlijk, zichtbaar en speciaal gericht op de beleefwereld van jongeren.  Voorbeelden: Hoeveel jaar leef je korter? Wat doet roken met je uiterlijk? En hoeveel geld kost roken?
  3. 3. Waarschuwingstekst op de sigaret zelf. Jongeren krijgen vaak hun eerste sigaret los aangeboden. Door op de sigaret zelf ook een waarschuwing te plaatsen worden jongeren extra aan het nadenken gezet wanneer ze een eerste sigaret aangeboden krijgen. Daarnaast ziet het product er een stuk minder aantrekkelijk uit. De teksten die bedacht zijn sluiten aan bij de jongeren, zoals: ‘Be smart, don’t start’.
  4. Een voorlichtingsboek met een spannend verhaal over een vriendschap met ‘Nico’ en ‘Tine’. In eerste instantie lijkt de vriendschap leuk en gezellig, maar bij nader inzien heeft deze vriendschap ook nadelige gevolgen. De hoofdpersoon wil de vriendschap verbreken, maar dat blijkt ineens erg moeilijk te gaan.
  5. Een thuistest waarmee ouders kunnen onderzoeken of hun kind heeft gerookt. Een roker heeft bepaalde afvalstoffen in zijn zweet en met de spray van deze test kun je zien of er de afgelopen tijd is gerookt.
  6. Een spel voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Het idee is dat de prinses moet worden gered uit het gevaarlijk Smokecity. Onderweg krijgt de speler allerlei opdrachten die te maken hebben met roken.  In dit spel wordt een negatieve associatie gelegd met roken en zal een kind in de toekomst minder geneigd zijn om te starten met roken.