Wereld Niet Roken Dag: KWF Kankerbestrijding, Longfonds en Hartstichting blij met stap zorgsector op weg naar een Rookvrije Generatie

Vandaag maakten negen zorgpartijen bekend dat zij zich de komende jaren collectief gaan inzetten voor een rookvrije zorg. KWF Kankerbestrijding, Longfonds en Hartstichting zijn blij met deze ontwikkeling. De zorgpartijen sluiten zich hiermee aan bij een groeiende beweging die zich inspant om een Rookvrije Generatie te realiseren.

Zorgorganisaties KNMG, NHG, AJN Jeugdartsen, NVZD, NFU, NVZ, GGD GHOR, GGZ Nederland en het Netwerk Verslavingszorg Instellingen gaan zich gezamenlijk inzetten voor ‘een rookvrije zorg’, zo maakten zij vanochtend bekend. De partijen gaan actief aan de slag met bijvoorbeeld het rookvrij maken van zorginstellingen en het stimuleren van ondersteuning bij stoppen met roken.

Belangrijke rol voor de zorg

Volgens KWF Kankerbestrijding, Longfonds en Hartstichting hebben zorginstellingen en zorgverleners een belangrijke rol bij het rookvrij maken van de samenleving. Enerzijds door mensen hulp te bieden bij het stoppen met roken, anderzijds door een voorbeeldrol te vervullen richting de jeugd. De mogelijkheden strekken zich volgens de gezondheidsfondsen uit tot ver buiten de eigen praktijk. Zo kunnen artsen hun kennis en invloed aanwenden om rookvrije omgevingen voor kinderen bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld door het gesprek aan te gaan met het bestuur van een sportvereniging over het rookvrij maken van het terrein.

Bekijk de intentieverklaring van de 9 zorgpartijen of lees het persbericht van de KNMG

Rookvrije Generatie

Floris Italianer, directeur Hartstichting en een van de initiatiefnemers van de Rookvrije Generatie: “Wij zijn blij dat dit grote collectief uit het zorgveld een concrete stap gaat zetten naar een Rookvrije Generatie: een generatie kinderen die in iedere levensfase wordt beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Zo voorkomen we dat jaarlijks meer dan 20.000 mensen overlijden aan de gevolgen van (mee)roken en wekelijks honderden kinderen verslaafd raken. Daarnaast wil het merendeel van de rokers stoppen met roken. Met hulp vanuit de zorg kunnen deze mensen eerder en makkelijker de stap zetten om daadwerkelijk te stoppen.”

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.

Meer over Hartstichting en Rookvrije Generatie