Vrouwen meer kleine bloedvaatjes dan mannen

Vrouwen hebben per vierkante millimeter meer kleine bloedvaatjes dan mannen. Onderzoek naar de effecten van bijvoorbeeld overgewicht op veranderingen in deze kleine vaatjes moet dus rekening houden met dit verschil tussen mannen en vrouwen. Dat concludeert Nienke Wijnstok van de Vrije Universiteit van Amsterdam vandaag in haar proefschrift, gefinancierd door de Hartstichting.

Via de kleine bloedvaatjes (haarvaten) brengt het bloed zuurstof en voedingstoffen naar bijvoorbeeld onze spieren en hersenen, en voert het afvalstoffen af. Maar bij ernstig overgewicht is deze uitwisseling van stoffen vaak verstoord.

Wijnstok: “Mensen met overgewicht hebben vaak diabetes: de opname van suiker uit het bloed verloopt niet meer goed. Wetenschappers vermoeden dat het extra vet de werking van de kleine bloedvaatjes verstoort.”

Klein beetje extra vet

Hoe werkt dat precies, en werken de kleine bloedvaatjes ook al minder goed als je een klein beetje extra vet hebt? Epidemioloog Wijnstok onderzocht gegevens van ruim 500 mensen.  Het merendeel daarvan ondergaat al meer dan 30 jaar regelmatig tests naar onder meer lichaamsgewicht en de vetverdeling.

Conclusie: bij mensen met een gezond gewicht heeft een beetje extra lichaamsvet niet direct invloed op de werking van de haarvaten. Wijnstok: ’Blijkbaar kan het lichaam relatief kleine hoeveelheden vet aardig goed opvangen. Ik denk dat er een soort drempelwaarde is waarboven het extra vet echt schadelijk wordt voor de kleine vaten.”

Man-vrouw verschillen

Wijnstok vond wel een opmerkelijk ander verschil: vrouwen hebben per vierkante millimeter meer haarvaten dan mannen. Wijnstok: “Het gaat daarbij om de reservecapaciteit, die het lichaam inzet bij bijvoorbeeld zuurstoftekort. Die blijkt bij vrouwen zo’n 5 tot 7 vaatjes groter te zijn dan bij mannen, op een totaal dat ligt tussen 60 en 80 vaatjes.

Deze ontdekking is relevant voor toekomstig onderzoek. ‘In de praktijk doen veel meer obese vrouwen dan mannen mee aan wetenschappelijk onderzoek naar overgewicht’, licht Wijnstok toe. ‘De gezonde vrijwilligers die als controlegroep dienen zijn juist vaak jonge, sportieve mannen.’ De verschillen tussen ‘dik’ en ‘dun’ die dan gevonden worden in de haarvaten, zijn dus misschien alleen man-vrouw verschillen.

Hartstichting investeert in onderzoek naar vrouwen

Meer inzicht in de verschillen tussen mannen en vrouwen bij hart- en vaatziekten is een van de topprioriteiten van de Hartstichting.