Voorspellen risico van Aziatische patiënten op hartinfarct kan beter

Het huidige model om het risico op een hartinfarct in te schatten verdient aanpassing voor mensen met een Aziatische achtergrond. Dit adviseert Vince de Hoog in zijn proefschrift. Hij promoveert donderdag 28 mei aan de Universiteit Utrecht op onderzoek dat gesteund is door de Hartstichting.

Risicobepaling minder goed

Vince de Hoog deed onderzoek naar pijn op de borst en keek naar de verschillen tussen Chinezen, Maleisiërs en Indiërs en mensen met een Europese achtergrond. Pijn op de borst is een belangrijk signaal dat kan wijzen op een naderend hartinfarct. Artsen gebruiken de zogenaamde HEART score om in te schatten of een patiënt met pijn op de borst een hoog of laag risico heeft om binnenkort een hartinfarct te krijgen.

Vince de Hoog ontdekte dat deze methode het risico niet altijd goed bepaalt bij mensen met een Aziatische achtergrond. Uit zijn bevindingen blijkt dat de HEART score het risico op een hartinfarct bij deze mensen kan onderschatten.

Vaker ernstige vernauwingen

Een hartinfarct ontstaat door een afsluiting in door slagaderverkalking vernauwde kransslagaders. Vince de Hoog stelde vast dat mensen met een Aziatische achtergrond vaker op jonge leeftijd ernstigere vernauwingen in hun kransslagaders hebben dan mensen van Europese oorsprong. De HEART score houdt onder meer rekening met de leeftijd van de patiënt: hoe ouder deze is, hoe groter de kans dat hij of zij een hartinfarct heeft. Dit verklaart mogelijk waarom de HEART score het risico op een hartinfarct bij Aziatische patiënten kan onderschatten. Vince de Hoog beveelt aan de HEART score aan te passen voor mensen met een Aziatische achtergrond.