Voetbalvereniging RCL en Hartstichting geven aftrap voor rookvrij sportterrein

Voetbalvereniging RCL in Leiderdorp geeft vandaag de aftrap voor het gefaseerd invoeren van een rookvrij sportterrein. RCL vraagt alle bezoekers – voetballers, ouders, toeschouwers en vrijwilligers – voortaan het sportterrein rookvrij te houden. Zo willen ze de jeugd beschermen tegen de verleiding van roken en schadelijk meeroken.

Voormalig profvoetballer en Oranje-international Wim Rijsbergen verrichte de aftrap. Aanwezig waren vele voetballers en het bestuur van RCL, toeschouwers, sport-wethouder Michiel van der Eng van de gemeente Leiderdorp en directeur van de Hartstichting Floris Italianer.

Wat verandert er bij RCL?

Bij RCL mogen rokers tot eind 2016 nog maar op één aangewezen plek op het terrein roken, zoveel mogelijk uit het zicht van kinderen. De andere plekken op het sportterrein, zoals het terras, langs de lijn en op de tribune zijn vanaf heden rookvrij.

Vanaf 31 december 2016 wordt het gehele sportterrein rookvrij. Kees van der Burg, voorzitter RCL Leiderdorp: “Sporten en roken passen niet bij elkaar. Door het sportterrein rookvrij te maken, kunnen leden sporten in een gezonde omgeving. We doen dit vooral om onze jeugdleden te beschermen en een gezond voorbeeld te geven.”

Lees ook het verhaal van:

Zien roken, doet roken

Iedere dag beginnen in Nederland nog steeds 100 kinderen met roken. Het is moeilijk voor kinderen om roken te weerstaan als anderen om hen heen roken, vooral als het om rolmodellen gaat. Denk aan sporters tegen wie zij opkijken of trainers. Hier geldt: zien roken, doet roken. Roken speelt een belangrijke rol bij het krijgen van hart- en vaatziekten op latere leeftijd.

Gratis pakket voor sportverenigingen

Veel kinderen brengen een groot deel van hun vrije tijd door op de sportvereniging. Met een rookvrij sportterrein krijgen zij het goede voorbeeld en wordt uitgedragen dat niet-roken de norm is. Het realiseren van rookvrije sportterreinen is een van de projecten waar de Hartstichting zich voor inzet om kinderen en jongeren een gezonde toekomst te bieden.

Floris Italianer: “Sportverenigingen nemen een belangrijke plaats in in het leven van opgroeiende kinderen. In mijn ogen hebben zij een voorbeeldfunctie. Ik ben er trots op dat voetbalvereniging RCL de uitdaging aan durft om te komen tot een rookvrij sportterrein.”

Hoe meer sportverenigingen dit voorbeeld navolgen en hun terrein rookvrij maken, hoe meer kinderen kunnen opgroeien in een gezonde rookvrije omgeving. De Hartstichting heeft een gratis pakket voor u samengesteld om u te ondersteunen op weg naar een rookvrij sportterrein met o.a. een stappenplan.

Vraag een gratis pakket aan voor uw vereniging