Verstoring van dag-nachtritme kan leiden tot overgewicht

Een verstoord dag-nachtritme kan overgewicht tot gevolg hebben. Dit heeft te maken met het zogenaamde bruine vet in ons lichaam. Dat ontdekten onderzoekers van de afdeling Endocrinologie van het LUMC in een studie, gefinancierd door onder andere de Hartstichting.

Tijdens deze studie verstoorden onderzoekers het dag-nachtritme van muizen door de dieren voor langere perioden per dag aan licht bloot te stellen. De muizen hadden hetzelfde dieet en werden voor 12, 16 en 24 uur per dag in een verlichte ruimte geplaatst. De muizen die 24 uur aan licht werden blootgesteld kwamen het snelste aan. Het bruine vet van de muizen werd steeds minder actief naarmate ze langer in het licht zaten.

Minder actief bruin vet door verstoorde slaapcyclus

Bij een optimaal dag-nachtritme zet actief bruin vet energie om in warmte. De energie die niet wordt verbrand, slaat het lichaam op in wit vet. Van dit witte vet worden mensen juist dik. Het Leidse onderzoek laat zien dat bruin vet steeds minder actief raakt naarmate de blootstelling aan licht langer duurt. Dit kan verklaren waarom een verstoorde slaapcyclus door bijvoorbeeld nachtdiensten of te veel licht tijdens de nacht vaker gepaard gaat met overgewicht.

Licht stuurt warmtehuishouding aan

Tot 2003 dachten onderzoekers dat alleen baby’s bruin vet hadden. Later bleek dat ook volwassenen bruin vet boven de sleutelbeenderen en langs de aorta hebben. Actief bruin vet is belangrijk om het lichaam warm te houden. Dit is het eerste onderzoek dat laat zien dat licht deze warmtehuishouding ook aanstuurt.

Patrick Rensen, hoogleraar endocrinologie: “We wisten al dat lage temperaturen bruin vet actief maken. Maar kennelijk merkt het bruine vet al als de dagen korter worden, dus vóórdat het echt kouder wordt, dat het meer energie moet verbranden om de lichaamstemperatuur op peil te houden.”

Overgewicht tegengaan met bruin vet

Het onderzoek kan leiden tot nieuwe mogelijkheden om overgewicht te behandelen of misschien zelfs te voorkomen. Het onderzoek kan leiden tot nieuwe medicijnen die bruin vet actief maken om overgewicht tegen te gaan. “Met deze kennis kun je ook proberen om overgewicht te voorkomen met leefstijladviezen. Om je bruine vet actief te houden lijkt het belangrijk om te slapen in een koele en verduisterde kamer”, aldus Rensen.