Verrassende ontdekking in afweercellen vol cholesterol

Ons afweersysteem reageert toch anders op cholesterol dan wetenschappers dachten. Dit ontdekte Jan Van den Bossche met steun van de Hartstichting. Zijn resultaten verschenen onlangs in vakblad Cell Reports.

Ontstekingsreactie
Als vet in de vaatwand kruipt, komt ons afweersysteem in actie om de ‘troep’ weer op te ruimen. Wetenschappers dachten lange tijd dat deze ontstekingsreactie in gang wordt gezet door bepaalde cellen (macrofagen) die een grote hoeveelheid cholesterol hebben opgegeten. Maar dat blijkt niet zo te zijn, ontdekte Jan Van den Bossche van het Amsterdam UMC.’ ‘Het opeten van cholesterol blijkt de ontsteking juist te remmen.’

Misverstand voorkomen
Deze ontdekking betekent niet dat een hoog cholesterol goed is voor je bloedvaten, benadrukt Van den Bossche. ‘Een hoog cholesterol verhoogt je risico op hart- en vaatziekten. Maar dat gebeurt dus niet via de route die we nu onderzocht hebben.’ De grote vraag is: hoe wordt de ontstekingsreactie dan wél in gang gezet? ‘Dat gaan we nu verder uitzoeken,’ vertelt Van den Bossche. ‘Het is heel belangrijk om dit te weten, want dan kunnen we bedenken hoe we de afweerreactie kunnen bijsturen. Een ontspoorde afweerreactie kan namelijk hart- en herseninfarcten veroorzaken.’