Verbeteren afweer om hart-en herseninfarcten te voorkomen

Hart- en herseninfarcten voorkomen door het afweersysteem in balans te brengen. Dit resultaat wil de Hartstichting behalen met het veelbelovende immunologisch onderzoek dat vandaag van start is gegaan. Om sneller een doorbraak in dit onderzoek te bereiken werkt de Hartstichting samen met 19 andere gezondheidsfondsen (verenigd in de Samenwerkende Gezondheidsfondsen), Topsector Life Sciences & Health (Health~Holland) en het bedrijfsleven. Niet eerder werd er in Nederland zo breed ziekte-overstijgend samengewerkt in onderzoeken naar het afweersysteem. Voor het onderzoek is gezamenlijk €15 miljoen vrijgemaakt.

Door het menselijk immuunsysteem verder te ontrafelen, kunnen ook andere ziektes waarbij het afweersysteem ontregeld is, zoals bij kanker, reuma en MS, beter begrepen en bestreden worden. Marina Senten, manager zorginnovatie en onderzoek: “Ontregeling van het immuunsysteem speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van slagaderverkalking, een belangrijke veroorzaker van hart- en herseninfarcten. Als we slagaderverkalking eerder opsporen en beter kunnen behandelen zijn veel hart- en herseninfarcten te voorkomen.”

Ons afweersysteem helpt ons lichaam in de strijd tegen diverse ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen. Vaak gaat dat goed, maar soms ook niet: een ontregeld afweersysteem kan dan juist leiden tot ziektes. In sommige gevallen reageert het afweersysteem te sterk, bijvoorbeeld bij allergieën of een auto-immuunziekte zoals reuma. In andere gevallen reageert het afweersysteem juist niet sterk genoeg, waardoor kankercellen ongehinderd uit kunnen groeien.

In dit project werken onderzoekers samen om vaccins te ontwikkelen die de verstoorde werking van het afweersysteem weer in balans brengen. Het samenwerkingsverband in dit project is uniek: het gaat om onderzoekers uit velden die normaliter niet snel met elkaar samenwerken. Dit moet leiden tot een kruisbestuiving die de ontwikkeling van nieuwe behandelingen versnelt voor een groot aantal ziekten.