Veel levensmiddelen nog onverminderd zout

De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging vinden dat de zoutreductie niet voortvarend genoeg wordt opgepakt. Ze roepen minister Schippers (VWS) op om meer werk te maken van het terugdringen van zout in levensmiddelen.

Er zijn al wel fabrikanten die laten zien dat zoutreductie mogelijk is, maar veel zoute levensmiddelen zijn de afgelopen jaren even zout gebleven of zijn juist zouter geworden, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Dit ondanks beloftes van producenten om hun producten minder zout te maken.

De minister sloot in 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met de levensmiddelenindustrie om producten gezonder te maken. Immers, voor sommige productgroepen zijn geen afspraken gemaakt in het akkoord en bovendien lijken individuele bedrijven onder de afspraken uit te kunnen komen.

Zoutreductie

Consumenten hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig, meer dan 6 gram is slecht voor de gezondheid. Gemiddeld krijgen consumenten echter 9 gram zout binnen, waarvan 80% verwerkt is in alledaagse producten zoals brood, kaas en vleeswaren. Te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, nierziekten en botontkalking.

Voor meer informatie: zie bericht Consumentenbond