Tweede Kamer vervolgt debat over andere donorwet

De Tweede Kamer voerde afgelopen week opnieuw het debat over het Actieve Donor Registratiesysteem (ADR). De gezamenlijke gezondheidsfondsen, waaronder de Hartstichting, en patiëntenverenigingen zijn groot voorstander van een ander systeem, omdat de huidige donorwet niet werkt. Zij voeren gezamenlijk actief campagne onder de noemer #laatjehartspreken.

Tijdens het debat kreeg Pia Dijkstra, als indienster van het ADR-wetsvoorstel, de gelegenheid om vragen uit het Kamerdebat van 11 februari te beantwoorden. Onduidelijk is nog of er een meerderheid in de Kamer voor een andere donorwet is.

Wanneer de tweede termijn gepland staat, is nu nog niet bekend. De Kamer sprak indringend over het wetsvoorstel. Centraal stonden issues als zelfbeschikkingsrecht, de positie van nabestaanden, voorlichting en te verwachten effectiviteit van het ADR.

Betere donatiecijfers met een ADR-systeem

Kamerleden en ook minister Schippers haalden diverse internationale onderzoeken over effectiviteit van verschillende types donatiesystemen. Feit is dat de 10 Europese landen met het hoogste aantal postmortale donaties een ‘opt-out’ systeem hebben. Een systeem waarbij kort gezegd de keuze tégen donatie wordt vastgelegd.

Volgens transplantatieartsen (verenigd in de NTV) is het mogelijk met een systeem van Actieve Donor Registratie (ADR) veel betere donatiecijfers te behalen dan op dit moment. Zij geven aan dat een combinatie van een actieve donorregistratie én een goede medische infrastructuur tot het beste resultaat leidt.

Levende donoren vangen nu gevolgen falend donorsysteem op

De daling van de wachtlijsten wordt grotendeels verklaard door het zeer hoge aantal levende donaties, één van de hoogste in de wereld, stelde minister Schippers terecht vast. Daarbij moet vermeld worden dat donatie bij leven niet zonder medische risico’s is. Voor een teruggang van de wachtlijst kan en mag niet worden geleund op donatie bij leven. Dit onderschrijft eens te meer de noodzaak voor een beter donorregistratiesysteem.

Bovendien biedt levende donatie voor andere organen dan nieren nauwelijks of geen oplossing. De minister kon overigens op vragen van de Kamer niet hard maken dat wijziging van het registratiesysteem zou leiden tot een afname van het aantal levende donaties. Juist het hoge aantal levende donaties en meer postmortale donaties kan leiden tot daadwerkelijke reductie van wachtlijst en wachttijd.

Voor meer informatie: laatjehartspreken.nu

Statement Hartstichting

Lees ook het statement van de Hartstichting over orgaandonatie en het ADR-systeem.