Tweede Kamer pleit voor het uit het zicht halen van tabaksproducten in supermarkten

In Nederland worden op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht. Veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations. Blootstelling aan tabaksproducten verdubbelt de kans dat jongeren beginnen met roken of blijven roken. Afgelopen donderdag nam de Tweede Kamer een motie aan toe te werken naar het uit het zicht halen van tabaksproducten in supermarkten.

Motie in Tweede Kamer

Afgelopen donderdag is in de Tweede Kamer een motie van Marith Rebel (PvdA) en Carla Dik-Faber (CU) aangenomen om in een convenant met de supermarktbranche toe te werken naar het uit het zicht halen van tabaksproducten in supermarkten. De bedoeling is dat dit convenant dit jaar tot stand komt.

De Alliantie Nederland Rookvrij! is blij met deze belangrijke stap. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds benadrukken het belang van een snelle realisatie van het plan tabakswaar uit het zicht te halen (display ban). Dat belang wordt onderstreept door recente onderzoekscijfers: meer dan de helft van de Nederlanders (57%) steunt een display ban.

Fleur van Bladeren, Teamleider Minder Kanker KWF Kankerbestrijding: “Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat een op de twee gebruikers doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen.”

Betere voorlichting

Ook werd 2 juni in de Tweede Kamer een motie aangenomen van PvdA, CDA en D66 waarin de regering wordt gevraagd een publiekscampagne te starten om jongeren beter voor te lichten over gevaren van roken en meeroken.

Michael Rutgers, directeur van het Longfonds: “Het is van groot belang dat jongeren weten wat de gevolgen zijn van roken en meeroken. We denken hierover veel te weten in Nederland, maar internationaal gezien lopen we achter. Met deze campagnes zorgen we ervoor dat mensen begrijpen waarom het zo belangrijk is jongeren te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van tabak”.

Jongeren en roken

Elke dag raken 100 kinderen verslaafd aan roken. Dat zijn er ruim 35.000 per jaar. Jaarlijks sterven er in Nederland meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij in de supermarkt geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.

Alliantie Nederland Rookvrij!

De Hartstichting is partner van de Alliantie Nederland Rookvrij!, een actief netwerk dat zich inzet voor een samenleving waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken.

Lees meer over de Alliantie