Tweede Kamer maakt meer budget vrij voor burgerhulpverlening

Op 3 december is in de Tweede Kamer een amendement aangenomen van de VVD en de PvdA om meer budget voor burgerhulpverlening vrij te maken. De Hartstichting is blij met deze ontwikkeling.

De VVD en de PvdA dienden in november 2015 een amendement in om in de begroting 1 miljoen euro vrij te maken voor burgerhulpverlening. Dit bedrag wordt ingezet om HartslagNu en HartveiligWonen te faciliteren bij hun doel om één landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners te realiseren.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, spreekt van een ‘fantastische ontwikkeling’. “Hiermee zijn wij een stap dichter bij ons doel om van Nederland een 6-Minutenzone te maken, waarbij slachtoffers  van een hartstilstand binnen 6 minuten door een buurtbewoner geholpen kunnen worden. Jaarlijks kunnen we zo veel levens redden. Daarbij is het komen tot een landelijk dekkend systeem van essentieel belang.”

Koppeling 112-centrale

Op dit moment zijn er twee oproepsystemen reanimatie in Nederland, HartslagNu en Hartveilig wonen. Beide systemen zijn gekoppeld aan de 112-centrale. Burgerhulpverleners, mensen die recent hebben leren reanimeren en geregistreerd staan bij een van de oproepsystemen, ontvangen via de 112-centrale een oproep op hun mobiel als er een hartstilstand in de buurt is.

Eerste 6 minuten

Volgens de Hartstichting zijn er in Nederland ongeveer 2 miljoen mensen die recent hebben leren reanimeren. Echter, slechts 90.000 van hen kunnen worden opgeroepen op het moment dat een buurtbewoner plotseling een hartstilstand krijgt. Zij staan aangemeld bij een van de twee oproepsystemen Hartveilig wonen en HartslagNu.

Reanimatie en behandeling met een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Door de juiste hulp te bieden: 112 bellen, starten met reanimeren en een AED inzetten, kunnen jaarlijks 2500 levens worden gered.

Lees meer over burgerhulpverlening