Tweede editie 11strandentocht van start

Tocht tussen Bloemendaal en Hoek van Holland voor de Hartstichting

logo-11strandentocht

Op zaterdag 6 oktober vindt de tweede editie van de 11strandentocht plaats. Tijdens dit wandel- en hardloop event gaan 3.500 deelnemers de uitdaging aan om een tocht van 20, 40 of 60 kilometer tussen Bloemendaal en Hoek van Holland af te leggen. Hiermee halen ze geld op voor de Hartstichting. Afgelopen jaar was de 11strandentocht met 1.111 deelnemers een groot succes.

Klunen op het strand

De 11strandentocht is een wandel- en hardloopevenement van de Hartstichting en werd vorig jaar voor het eerst georganiseerd. Deelnemers leggen alleen of in teamverband een heldentocht af langs (maximaal) elf stranden langs de Noordzeekust. De afstanden variëren van 20, 40 tot 60 kilometer. Starten is mogelijk vanaf Bloemendaal, Noordwijk of Scheveningen. De andere stempelposten staan op de stranden van Zandvoort, Katwijk, Wassenaar, Den Haag Zuiderstrand, Kijkduin, Ter Heijde, ’s-Gravenzande en Hoek van Holland.

Deelnemer Barbara de Loor
Voormalig Olympisch topschaatsster en Hartstichting-ambassadeur Barbara de Loor neemt dit jaar ook deel aan de 11strandentocht. Zij zal gedurende haar wandeltocht live haar ervaringen delen via haar vlog. Barbara de Loor: “Mijn hart heeft mij de liefde voor sport gegeven en naar de top gebracht om wereldkampioen te worden. Het is de motor van mijn leven en daar zorg ik goed voor. Als ambassadeur van de Hartstichting gebruik ik mijn liefde voor sport graag om deel te nemen aan de 11strandentocht en mij in te zetten voor dit goede doel.”

11strandentocht zoekt vrijwilligers
Om alle wandel- en hardloophelden over de finish te krijgen, is de Hartstichting op zoek naar vrijwilligers. Onder meer voor het bemannen van een stempelpost of het uitdelen van eten en drinken. Kijk voor meer informatie op www.11strandentocht.nl/vrijwilligers-gezocht

Onderzoek naar signaalstofjes in het bloed
Nederland telt ruim 1 miljoen hart- en vaatpatiënten. De Hartstichting werkt aan concrete oplossingen om hart- en vaatziekten eerder te herkennen en op te sporen. Zo zoekt de Hartstichting met wetenschappers onder meer naar signaalstoffen in het bloed: stoffen die cruciale informatie kunnen geven over hoe gevaarlijk de slagaderverkalking in iemands bloedvaten is. Met meer kennis van deze signaalstoffen kunnen artsen het risico op een hartinfarct of beroerte in de toekomst veel beter en op een laagdrempelige manier inschatten. Zo houden we het hart sterk en voorkomen we dat iemand levenslang hartpatiënt wordt. Op termijn moet onderzoek leiden tot een betrouwbare test voor artsen. Lees hier verder over dit onderzoek.

Ga voor meer informatie over het event en ticketverkoop naar www.11strandentocht.nl

………………………………………………………………………………………………………………………………………