Twee op de vijf vrouwen negeert vage signalen van een hartinfarct

Vrouwen van 35 jaar en ouder hebben vaker dan mannen minder duidelijke signalen, die kunnen duiden op een hartinfarct. Specifiek gaat het hier om extreme vermoeidheid, kortademigheid en duizeligheid. Desondanks stappen vrouwen met deze klachten relatief minder snel naar de huisarts. Twee van de vijf vrouwen (39%) neemt zelfs helemaal geen contact op. Dat blijkt uit een peiling van de Hartstichting.

Dit is zorgwekkend, omdat hierdoor naar verwachting nog te veel vrouwen onverwachts overlijden of blijvende schade oplopen. Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen. Alleen al in Nederland overlijden elke dag 56 vrouwen aan een hart- of vaatziekte. Het is belangrijk dat vrouwen met klachten naar de huisarts gaan of - in een acute situatie- 112 bellen. Hoe sneller ze dat doen, hoe beperkter de schade en hoe meer levens er worden gespaard.

Andere signalen
Pijn op de borst is, zowel bij mannen als bij vrouwen, de meest voorkomende klacht bij een hartinfarct. Maar er zijn ook andere signalen die kunnen wijzen op hartklachten. Deze andere signalen komen vaker voor bij vrouwen. Helaas denken vrouwen hierbij nog maar weinig aan hartklachten. De klassieke, meest duidelijke signalen, zoals pijn op de borst en uitstraling van de pijn naar kaak, armen en rug worden respectievelijk door 94% en 88% genoemd. Minder vaak worden klachten genoemd zoals misselijkheid (41%), kortademigheid (75%) en duizeligheid (51%) . Bij maagklachten denkt nog maar 24% aan hartklachten. Dat blijkt uit een recente peiling van de Hartstichting, waarin vrouwen konden aangeven bij welke symptomen zij dachten aan een hartklachten.

Afzwakken
"Vrouwen hebben, zeker bij het hartinfarct, vaker een ander klachtenpatroon dan mannen. Ze melden vaker klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid,” zegt dr. Jeanine Roeters van Lennep, cardiovasculair internist in het Erasmus MC in Rotterdam. "Daarnaast zijn vrouwen sneller geneigd dit soort klachten af te zwakken: ach, ik heb het gewoon te druk gehad. Of ze doen, ten onrechte, mogelijke signalen af als overgangsklachten of (pre)menstruele klachten.”

Risicofactoren
Zeker na de overgang moeten vrouwen alert zijn op dit soort klachten, maar ook op risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Deze vergroten de kans op hart- en vaatziekten. Roeters van Lennep: “Ik raad vrouwen aan om klachten niet te bagatelliseren en zich op tijd op risicofactoren te laten onderzoeken. Stap naar de huisarts, zodat je indien nodig tijdig kan worden behandeld."

Dress Red Day
Om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen, organiseert de Hartstichting sinds 2010 Dress Red Day. In die 8 jaar is er al veel bereikt. Uit de peiling komt naar voren dat steeds meer mensen weten dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, als het gaat om hart- en vaatziekten. Bijvoorbeeld dat de signalen bij een hartinfarct bij vrouwen soms minder duidelijk zijn dan bij mannen en dat onderzoeken en behandelingen die goed werken bij mannen niet automatisch ook goed werken bij vrouwen.

Wetenschappelijk onderzoek blijft nodig. De Hartstichting financiert daarom onderzoek naar manieren om het risico op hart- en vaatziekten bij vrouwen beter in te schatten. We willen dat artsen in de toekomst mannen én vrouwen op maat kunnen behandelen.

Wat vrouwen kunnen doen: