TikkieRing voor kinderen met hartaandoening enthousiast ontvangen in VUmc

De TikkieRing is initiatief van de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep. Het is een ring met stoere bedels voor kinderen met een hartaandoening. Bij elk onderzoek of een operatie krijgen ze een Tikkie. Op 25 juni ontving de 4 maanden oude Fien haar eerste Tikkie in het VUmc.

Kinderen met een hartaandoening en hun ouders maken veel mee en moeten vaak meerdere keren naar het ziekenhuis voor een onderzoek of operatie. Om kinderen te steunen in dit traject te steunen, ontwikkelden de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep de TikkieRing.

TikkieRing helpt bij verwerken ervaringen

Voor elk kind is een opname, onderzoek of behandeling in het ziekenhuis spannend. De TikkieRing bestaat uit stoere bedels en een logboek. De Tikkies helpen kinderen hun ervaringen te verwerken en hun persoonlijke verhaal te delen met familie, vrienden en andere kinderen.

De ouders van de nu tweejarige Isele kregen bij het eerste consultatiebureau te horen dat hun dochter een hartaandoening heeft. Er volgden twee operaties in het Willem-Alexander Kinderziekenhuis.
Eva, de moeder van Isele, vertelt dat zij veel aan de Tikkies en het logboek heeft. "Elke dag als we weer bij Isele op de intensive care kwamen, keken we als eerste in het logboek. Daar schreven de verpleegkundigen echt in hoe het ging met Isele. Ook nu het goed gaat met Isele is het fijn om de TikkieRing en het logboek te hebben.”

Verschillende soorten Tikkies

Bij elke opname, onderzoek en behandeling hoort een speciale Tikkie. De ring zit in een mooi opbergdoosje. Het bijbehorende logboek biedt ruimte voor onder andere verhalen, tekeningen en foto's. In het logboek staat ook een symbolisch verhaal: De schatten van Rapatiki.

Sinds kort is er ook een online versie van het logboek. Hier kunnen de kinderen en hun ouders hun ervaringen bijhouden en delen met bijvoorbeeld familie en vrienden.

Deelnemende centra

Het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG en het Willem-Alexander Kinderziekenhuis van het LUMC geven sinds 2011 de TikkieRing uit. Het VUmc is het derde kindercardiologisch ziekenhuis die deze aan kinderen met een hartaandoening uitdeelt. In het najaar gaat ook het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht de TikkieRing uitgeven.

Lees meer over de TikkieRing