TikkieRing voor kinderen met een hartaandoening in Wilhelmina Kinderziekenhuis

Onder luid applaus van meer dan 50 kinderen en hun ouders ontving de 1-jarige Lize vandaag haar eerste Tikkie in het Wilhelmina Kinderziekenhuis te Utrecht. Vanaf nu krijgt elk kind dat hier behandeld wordt voor een aangeboren hartaandoening een TikkieRing. Bij elke opname, onderzoek of behandeling krijgt hij of zij een stoere bedel, de Tikkie.

Kinderen met een hartaandoening en hun ouders maken veel mee. Om kinderen te steunen in dit soms nare en vaak lange traject ontwikkelde de Hartstichting samen met De Hart&Vaatgroep het ondersteuningssysteem de TikkieRing.

Tikkie voor Lize

De eerste Tikkie werd tijdens een goochelshow te voorschijn getoverd. Een ouder met zelf een kindje met een hartaandoening overhandigde deze aan Lize (zie foto rechts).

De ouders van Lize vertellen: ”Een geweldig initiatief, echt een cadeautje voor ons hartenkindje! Het laat iets zien van haar intensieve, zorgelijke leventje. Het is niet niks wat ze meemaakt, elke keer opnieuw. Door de TikkieRing en het logboek wordt dit ook voor andere mensen duidelijk. Het vertelt namelijk haar levensverhaal. Wij schrijven als ouders in het dagboek over de bijzondere dagen, controles en opnames. Als ze ouder is, kan ze het zelf lezen.”

Ring met een persoonlijk verhaal

Voor elk kind is een opname, onderzoek of behandeling in het ziekenhuis spannend. De TikkieRing met stoere bedels (Tikkies) en een logboek helpt kinderen hun heftige en vervelende ervaringen te verwerken. De ring vertelt het persoonlijk verhaal van het kind. De TikkieRing helpt het kind dit verhaal makkelijker te delen met familie, vrienden en andere kinderen. Het bijbehorende logboek biedt ruimte voor verhalen, tekeningen en foto's. In het logboek staat ook een symbolisch verhaal: De schatten van Rapatiki.

Sinds kort is er een online versie van het logboek. Op www.tikkiering.nl kunnen kinderen met een hartaandoening en hun ouders hun ervaringen digitaal bijhouden en delen met anderen.

Lees meer over de TikkieRing

Nominatie De Transparantprijs

De TikkieRing is genomineerd voor De Transparant Prijs 2015 in de categorie Impactprijs. De prijs is een initiatief van PwC, ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De loterij stelt 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. De winnaar van de Impactprijs krijgt  25.000 euro.

De TikkieRing is een groot succes voor kinderen met een aangeboren hartaandoening. Met dit bedrag kan de Hartstichting de TikkieRing verder doorontwikkelen.

Lees meer over de nominatie