Teleurstelling over uitkomst RIVM-rapport over zoutinname in Nederland

De Hartstichting, Nierstichting, Nederlandse Hypertensievereniging en de Consumentenbond betreuren het dat de zoutinname van de Nederlandse bevolking in de afgelopen 10 jaar niet is gedaald. Zo blijkt uit het vandaag gepubliceerd onderzoek door het RIVM.

80% van de zoutinname is afkomstig van bewerkte voedingsmiddelen. Nederlanders krijgen per dag gemiddeld 9 gram zout binnen, maar 6 gram is de maximale hoeveelheid aanbevolen door de Gezondheidsraad.

Een hoge zoutconsumptie verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en hart- of vaatziekten. Bovendien kan te veel zout zorgen voor nierschade.

Geen lagere zoutinname

Uit het rapport van het RIVM blijkt dat de mooie woorden van de levensmiddelenindustrie om zout in voedingsmiddelen te verlagen, nog niet geleid hebben tot een lagere zoutinname door de Nederlandse bevolking in de afgelopen 10 jaar.

Akkoord Verbetering Productsamenstelling

Begin 2014 heeft de minister van Volksgezondheid (VWS) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling gesloten met de voedingsmiddelenindustrie. In het akkoord dat de Minister met de branche heeft gesloten, is een einddoel voor 2020 opgenomen: iedereen die volgens de aanbevelingen eet, krijgt dan niet te veel zout, suikers en verzadigde vetten binnen.

Extra inspanningen nodig

Als er geen extra inspanningen gedaan worden in de voedingsmiddelenindustrie, dan dreigen de doelstellingen van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling niet gehaald te worden.

Er zijn waterdichte afspraken nodig om de doelstellingen daadwerkelijk te halen. Op dit moment:

• zijn niet alle relevante branches vertegenwoordigd
  • kunnen bedrijven er binnen branches mee wegkomen als zij toch te weinig doen
  • worden de adviezen van de Wetenschappelijke Advies Commissie niet serieus genoeg genomen door de stuurgroep van het akkoord.

Weinig keuzevrijheid

Consumenten kunnen nu vrijwel onmogelijk voldoen aan de aanbevelingen voor gezonde voeding van de Gezondheidsraad. Zij hebben amper keuzevrijheid, doordat alle voedingsproducenten (fabrikanten, horeca, catering) veel zout, verzadigd vet en suiker verwerken in voedingsmiddelen. Juist ook in alledaagse producten.

Oorzaak chronische ziektes aanpakken

Hartstichting, Nierstichting, Nederlandse Hypertensievereniging en de Consumentenbond willen dat de oorzaak van chronische ziektes wordt aangepakt. In ons eten en drinken ligt een deel van de oorzaak en dus de oplossing.

Verbetering van de productsamenstelling van bewerkte voedingsmiddelen maakt het consumenten mogelijk om gezonder te eten en te drinken, en zal de verwachte toename van chronische ziekten op termijn helpen verminderen.

Lees ook: