Tanja Jess plaatst BuurtAED’s in eigen wijk

Tanja+Jess+en+haar+buren+met+hun+BuurtAED

Actrice/presentatrice Tanja Jess heeft samen met haar buren geld opgehaald voor twee BuurtAED’s in haar woonwijk in Almere. Iemand die een hartstilstand krijgt in deze wijk, maakt daardoor een grotere kans deze te overleven. Als bij een hartstilstand namelijk binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren en een AED wordt ingezet, is de overlevingskans voor het slachtoffer het grootst.

Hartstichting-ambassadeur Tanja Jess nam daarom het initiatief om samen met haar buren geld op te halen voor AED’s in de buurt via het platform BuurtAED.nl, een initiatief van de Hartstichting en Philips. Door met elkaar de kosten te dragen, kon in korte tijd het geld worden verzameld om deze AED’s aan te schaffen.

Tanja is blij dat haar buurt zo enthousiast gaf voor AED’s in de wijk. “Het is heel bijzonder om te zien dat veel buren meteen zeiden: ‘Ik doe mee!’. Door samen deze levensreddende apparaten te kopen, maken we onze wijk samen veiliger voor mensen die een hartstilstand krijgen.” Naast deze inzamelingsactie organiseerden haar buurtgenoten ook een reanimatiecursus, waar door een professionele instructeur werd uitgelegd hoe ze moeten reanimeren. Onder hen waren ook presentator Jörgen Raymann, comedian Tineke Schouten, muzikant Charly Luske en politicus Annemarie Jorritsma.

Elk jaar krijgen zo’n 17.000 mensen in Nederland een hartstilstand. Om deze mensen zo snel mogelijk te helpen is het van groot belang dat er voldoende AED’s en burgerhulpverleners aangemeld zijn bij oproepsysteem HartslagNu. Bij elke 112-melding van een hartstilstand stuurt dit oproepsysteem burgerhulpverleners en een AED naar het slachtoffer.

Marianne Spoelstra, projectleider BuurtAED van de Hartstichting, juicht het initiatief van Tanja van harte toe. “Wat Tanja Jess en haar buren voor elkaar hebben gekregen, helpt bij het redden van levens. Deze actie, en de ruim 3000 andere BuurtAED-acties, vergroten de betrokkenheid in woonwijken en zorgen voor een betere dekking van AED’s. Zo kunnen we samen levens redden.”

De grote meerderheid van alle hartstilstanden vindt plaats in woonwijken. En juist daar zijn doorgaans te weinig AED’s aanwezig, of alleen aanwezig tijdens openingstijden van bijvoorbeeld de buurtsuper. Via BuurtAED worden in wijken overal in Nederland AED’s gefinancierd door buurtbewoners die 24 uur per dag beschikbaar zijn en zijn aangemeld bij het oproepsysteem. Zo kunnen ze altijd worden ingezet op het moment dat dit nodig is. Op dit moment zijn er in Nederland ruim 17.500 AED’s aangemeld bij het oproepsysteem, waarvan twee derde 24/7 beschikbaar is. In totaal zijn in Nederland 30.000 AED’s nodig voor een goed dekkend systeem.

Kijk voor meer informatie en tips voor een actie in jouw buurt op www.buurtaed.nl.