Supermarkten: maak keuze gezond voedsel makkelijker

Supermarkten stimuleren gezonde voeding nog te weinig en er is er voor de hele sector nog veel te verbeteren. Dat is de conclusie van het supermarktonderzoek Superlijst Gezondheid, dat mede door de Hartstichting is gefinancierd. Een omgeving waarin het eenvoudig en aantrekkelijk is om te kiezen voor gezonde producten is doorslaggevend voor het terugdringen van hart- en vaatziekten en voor een gezonde maatschappij in het algemeen.

De Superlijst Gezondheid is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. De belangrijkste bevindingen:

• gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond;
  • bij vrijwel alle kassa's liggen snoep en chocola voor het grijpen;
  • supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen

Het rapport wijst ook aan wat wél goed gaat bij individuele supermarkten. Zo is er een supermarktketen die bij de kassa geen ongezond voedsel meer aanbiedt en een andere keten die en een andere keten die Disney-karakters gebruikt om Schijf van Vijf producten aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het algemeen blijkt dat elke supermarkt wel iets van anderen zou kunnen leren.

Grote verschillen
Het rapport laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen iets voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver. Er zijn nog flink wat stappen nodig om te komen tot een omgeving waar gezonde voeding goedkoper, toegankelijker en aantrekkelijker is dan ongezonde voeding.

Verantwoordelijkheid nemen
Carolien Martens: “Het is cruciaal dat mensen beter geholpen worden om gezond te eten. Zo’n 70% van wat we eten en drinken komt uit de supermarkt. Zij hebben grote invloed op de keuzes die mensen maken bij het boodschappen doen en kunnen dit inzetten om te helpen gezond te eten. Zij bepalen hun assortiment, inrichting, aanbiedingen en lokkertjes bij de kassa. Supermarkten kunnen dit in lijn brengen met de Schijf van Vijf. We hopen dat het onderzoek hen uitnodigt om verantwoordelijkheid te nemen en stappen in de goede richting te maken.”

Gezonde voeding de norm
Ongezonde voeding is op dit moment na roken, de belangrijkste vermijdbare oorzaak van sterfte en verloren gezonde levensjaren. De Hartstichting wil, samen met andere gezondheidsfondsen, dat gezonde voeding de norm wordt. Ook Questionmark, die het onderzoek uitvoerde, wil producenten en retailers bewegen hun producten gezonder en duurzamer te maken.

Het rapport lees je hier .