Succesvol afvallen na zes maanden voorspelt betere gezondheid na zes jaar

Vrouwen die door leefstijlbegeleiding het meest zijn afgevallen na 6 maanden, zijn na 6 jaar gezonder en hebben een lager risico op hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit het proefschrift van Lotte van Dammen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij promoveert vandaag op onderzoek dat de Hartstichting steunde.

Natuurlijke zwangerschap
Eerdere tussentijdse resultaten lieten zien dat vrouwen met overgewicht en een kinderwens na 6 maanden leefstijlbegeleiding waren afgevallen en een lagere bloeddruk en minder suiker in het bloed hadden. Deze vrouwen voelden zich ook beter en werden vaker op de natuurlijke manier zwanger dan vrouwen die geen begeleiding kregen.

Lager gewicht
Zes jaar later blijkt deze gunstige ontwikkeling zich alleen te hebben doorgezet bij een deel van de vrouwen. De vrouwen die het meest waren afgevallen na 6 maanden leefstijlbegeleiding bleken na zes jaar een lager gewicht, een smallere taille, een lager suikergehalte in het bloed en een hoger gezond cholesterol (HDL) te hebben. Deze vrouwen bleken zich psychisch niet beter te voelen dan de andere vrouwen.

577 vrouwen
Het onderzoek, uitgevoerd in 23 verschillende ziekenhuizen, startte met 577 vrouwen verspreid over heel Nederland. De ene helft vrouwen kreeg 6 maanden begeleiding om gezonder te eten en meer te bewegen, de andere helft niet. Bij een deel van deze vrouwen werden 5 tot 6 jaar later vervolgmetingen uitgevoerd.

Negatieve gebeurtenissen
De onderzoekers ontdekten ook dat vrouwen die negatieve gebeurtenissen in hun kindertijd hebben meegemaakt vaker een ongezonde leefstijl en last van stress hebben. Vervolgonderzoek moet nog uitwijzen of deze gebeurtenissen beïnvloeden of leefstijlbegeleiding wel of geen succes heeft.