Stevige toename aantal AED’s Laren

Man+haalt+AED+uit+buitenkast

Het aantal AED’s in Laren is flink gestegen. Door een donatie van 12.500 euro en inzet van de Larense buurtpreventievereniging kon de Hartstichting zorgen voor een goede spreiding van AED’s die zowel 24 uur per dag beschikbaar zijn als aangemeld bij reanimatie-oproepsysteem HartslagNu. Daarmee heeft iemand die in Laren een hartstilstand krijgt nu een grotere kans deze te overleven. De AED’s hangen verspreid over het dorp, waaronder aan het Singermuseum.

Door het project zijn er 7 AED’s bij gekomen in Laren. Op dit moment zijn er 12 AED’s in Laren aangemeld bij het oproepsysteem, bijna voldoende om slachtoffers overal in de gemeente binnen 6 minuten te helpen. Alleen bij de Westerheide en op de Pruisenberg zijn nog AED’s nodig. Als bij een hartstilstand binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren en een AED wordt ingezet is de overlevingskans het grootst.

Net als veel inwoners van Laren is initiatiefnemer Otto Bekouw, die zelf een hartstilstand overleefde, blij met de ontwikkeling. “Uit eigen ervaring weet ik dat snel ingrijpen door omstanders je leven kan redden. Daarom ben ik zo blij dat we nu in Laren veel AED’s hebben om bij een hartstilstand tijdig hulp te bieden.” Bekouw hoopt dat de toename in het aantal AED’s ook leidt tot meer burgerhulpverleners en aanhoudende aandacht voor goed onderhoud voor deze defibrillatoren, zodat ze altijd goed inzetbaar blijven.

Daar sluit Floris Italianer, directeur van de Hartstichting, zich bij aan: “Elk jaar krijgen 17.000 mensen een hartstilstand. Met een goed dekkend netwerk van burgerhulpverleners en AED’s kunnen we levens redden. Ik roep andere gemeenten in ‘t Gooi op om hier, net als in Laren, werk van te maken.”

Hoewel de dekking van AED’s in Laren nu bijna compleet is, blijven de gemeentes in de omgeving achter. Zo zijn in buurgemeente Blaricum slechts 2 AED’s beschikbaar, waarvan 1 24 uur per dag. Ook in Hilversum (21 24/7 beschikbare AED’s) en Gooise Meren (17 24/7 beschikbare AED’s) is nog werk te verrichten: beide gemeenten zijn iets over de helft van de benodigde dekking. Huizen is een positieve uitzondering: met 21 AED’s die 24/7 beschikbaar zijn is de dekking in deze stad bijna rond.

Om ervoor te zorgen dat in heel Nederland slachtoffers van een hartstilstand binnen 6 minuten gereanimeerd kunnen worden met een AED, zijn zo’n 30.000 AED’s nodig die 24/7 beschikbaar zijn en aangemeld bij het oproepsysteem HartslagNu. Dit oproepsysteem wordt direct in werking gesteld bij een 112-melding van een hartstilstand. Op dit moment zijn zo'n 18.000 AED’s aangemeld bij het oproepsysteem, waarvan twee derde 24/7 beschikbaar is. Meer informatie over AED’s is te vinden op www.hartstichting.nl/aed.