Stemfase Rookvrije Generatie Awards van start

Op 22 februari worden de Rookvrije Generatie Awards uitgereikt tijdens de Negenmaandenbeurs in de RAI in Amsterdam. Met deze Awards belonen en stimuleren we initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien. Stemmen kan vanaf vandaag.

Rookvrije Generatie Awards

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds organiseren samen de Rookvrije Generatie Awards. We willen initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien belonen en  stimuleren. Tot en met 16 februari kan er gestemd worden op bijzondere en inspirerende initiatieven in de categorieën personen, sport, scholen en recreatie.

Inspirerende initiatieven en personen

Steeds meer partijen zijn op weg een Rookvrije Generatie mogelijk te maken door bij te dragen aan een rook- en verleidingsvrije omgeving voor kinderen. Met de nominaties voor de Awards laat de Rookvrije Generatie zien welke inspirerende stappen al worden gezet.

Vorig jaar won Hanke Bruins Slot (tweede kamerlid van het CDA) de Rookvrije Generatie Award voor haar inzet voor de rookvrije zwangerschap. Dit jaar worden er niet alleen Awards uitgereikt aan personen, maar ook aan organisaties voor initiatieven zoals bijvoorbeeld een rookvrije sportvereniging, school of speeltuin.

Ambassadeurskoppel Jaap en Kim

Jaap Reesema (zanger en winnaar X factor 2010) en zijn Kim Kötter (miss Universe Nederland 2002 en presentatrice bij RLT4) zetten zich in voor de Rookvrije Generatie. Het koppel werd in 2016 ouders van Muck en zij doen alles in hun macht om hem rookvrij te laten opgroeien.

Jaap: “Kim en ik hebben allebei nooit gerookt en zijn heel bewust gezond bezig. Dat geven wij ook door aan onze zoon.” Kim vertelt: “Maar ook vinden wij het fijn en goed dat wij op onze manier een bijdrage kunnen leveren aan dit geweldige initiatief! Ieder kind verdient het om in een rookvrije omgeving op te groeien.”

Jaap Reesema en Kim Kötter: We hebben nooit gerookt en leven gezond. Deze gezonde leefstijl geven we door aan onze zoon.

Stemmen

Tot en met 16 februari kunnen mensen stemmen op personen, sportverenigingen, scholen en organisaties in recreatie die een bijdrage hebben geleverd aan een Rookvrije Generatie. Per categorie kan iedereen een favoriet kiezen en een stem uitbrengen.

Stemmen

Uitreiking Awards

De Awards worden tijdens de Negenmaandenbeurs op 22 februari 2017 uitgereikt in de RAI in Amsterdam. De ideale plek om aandacht te geven aan dit onderwerp, omdat hier de vaders en moeders van de toekomstige Rookvrije Generatie rondlopen, als het aan de initiatiefnemers ligt.

Bepalen uitslag

De stemmen tellen voor 50% mee in de einduitslag. De andere 50% wordt door de jury Michel Rudolphie (KWF Kankerbestrijding), Floris Italianer (Hartstichting), Michael Rutgers (Longfonds), Mark Monsma (Alliantie Nederland Rookvrij) en één van de kinderen uit de Rookvrije Generatie campagne, toegekend.