Stemfase Rookvrije Generatie Awards 2018 van start

Flinke groei aantal genomineerden

De genomineerden voor de Rookvrije Generatie Awards zijn bekend en vanaf vandaag kan er gestemd worden op inspirerende initiatieven. Het afgelopen jaar hebben steeds meer mensen en organisaties zich aangesloten bij de Rookvrije Generatie en zijn er meer genomineerden dan ooit.

De winnaars uit de categorieën sportverenigingen, personen, recreatie, scholen, zorg en gemeenten krijgen op 19 maart de Rookvrije Generatie Awards uitgereikt in het Nijntje Museum in Utrecht. De presentatie ligt in handen van Tanja Jess. De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds organiseren samen de Rookvrije Generatie Awards om initiatieven voor een rookvrije generatie te belonen en te stimuleren.

Grote stappen
Het afgelopen jaar zijn er grote stappen gezet op het gebied van de bescherming van kinderen tegen tabaksrook. Honderden schoolpleinen, speeltuinen en sportverenigingen zijn nu rookvrij. Pretparken en zwembaden zijn in actie gekomen. NOC*NSF heeft zich als 100ste partner aangesloten én ook is de Rookvrije Generatie opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Reden genoeg om ook dit jaar de meest bijzondere projecten te belonen.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en juryvoorzitter van de Rookvrije Generatie Awards:
“Het is echt fantastisch om te zien dat er nu zoveel nominaties zijn binnengekomen en wij roepen iedereen op om te stemmen op de mooie initiatieven. We zijn benieuwd welke invloedrijke acties er dit jaar uitspringen en de winnaars van 2017 opvolgen.”

Publieks- en jurystemmen
Vanaf vandaag tot en met 28 februari kan iedereen stemmen op de genomineerden in de categorieën: gemeenten, personen, recreatie, scholen, sportverenigingen en zorg via: www.rookvrijegeneratie.nl/awards. Per categorie worden drie finalisten gekozen op basis van de meeste stemmen (50% publieksstemmen, 50% jurystemmen).

De Rookvrije Generatie
De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie. www.rookvrijegeneratie.nl