Scouting Nederland gaat voor Rookvrije Generatie

Scouting Nederland wordt rookvrij. De organisatie heeft bekend gemaakt zich aan te sluiten bij de Alliantie Nederland Rookvrij en zo te werken aan een rookvrije generatie.

Scouting Nederland-directeur Fedde Boersma wijst op het belang voor kinderen om in een gezonde omgeving te spelen: “Door je Scoutinggroep rookvrij te maken, biedt je kinderen de kans om in een gezonde omgeving te spelen en hun grenzen te verleggen, waardoor ze zich persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen. En dat alles zonder het verkeerde voorbeeld te krijgen van de volwassenen om hen heen. Zo zorgen we ervoor dat ze kunnen opgroeien tot zelfstandige volwassenen.”

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter Alliantie Nederland Rookvrij, is blij met het besluit van Scouting Nederland: “Op een Scoutingterrein, waar kinderen aan het spelen zijn, hoort roken niet thuis”.

Rookvrije Generatie
De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van het de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken ze toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als iedereen samen het goede voorbeeld geeft en door de omgevingen waar kinderen komen rookvrij te maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.