Scholieren werken aan Het Beste Idee: Voorkomen dat jongeren beginnen met roken

'Welk product voorkomt dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar beginnen met roken?’ Een groep leerlingen van 5 VWO van het Augustinianum uit Eindhoven buigt zich over deze vraag van de Hartstichting. De samenwerking vindt plaats in het kader van ‘Het Beste Idee’, de jaarlijks terugkerende ideeënwedstrijd van de scholengemeenschap.

Roken is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. De Hartstichting is daarom verheugd dat de scholieren dit thema oppakken. Een product dat ervoor zorgt dat minder jongeren starten met roken is belangrijk.

Elke dag steken ongeveer 100 jongeren hun eerste sigaret op. Dat zijn er 37.000 per jaar, waarvan twee derde onder de 18 jaar is. En jaarlijks sterven 19.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van roken.

Elke dag starten 100 jongeren met roken

De Hartstichting zet zich in voor een hartgezonde toekomst van kinderen en strijdt samen met andere partijen voor een rookvrije samenleving.

Niet beginnen met roken

Afgelopen week kregen 120 leerlingen van 5 VWO van het Augustinianum een college van de Hartstichting over de gevaren van roken. Ook ex-roker én overlever van een hartstilstand Gui Goedhart vertelde zijn persoonlijke verhaal. Aansluitend presenteerde de Hartstichting haar vraagstuk: ‘Welk nieuw of verbeterd product voorkomt dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar beginnen met roken?’.

Opdracht Hartstichting: Bedenk een nieuw product om te voorkomen dat jongeren (12-18 jaar) beginnen met roken

In februari en maart werken de leerlingen in groepjes aan een oplossing voor de vraag. Op 6 maart presenteren zij hun ideeën aan een professionele jury. Twee weken later, op 19 maart, wordt ‘Het Beste Idee 2015’ bekend gemaakt.

Het Beste Idee: oplossing voor maatschappelijk vraagstuk

Het Beste Idee is een initiatief van het Augustinianum en vindt dit jaar voor de vijfde keer plaats. Het ontwikkelen van een product en tastbare oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk staat centraal. Het project vormt onderdeel van het vak ANW dat de leerlingen voorbereidt op het wetenschappelijk vervolgonderwijs.

In dit project krijgen leerlingen te maken met teamwork, teamleiderschap, doelgroepen, tijdsdruk, brainstormen, creatief denken, ontwerpen, ontwikkelen, octrooien, presenteren en media aandacht. Begin februari won ‘Het Beste Idee’ zowel de publieksprijs als de 2e prijs bij de ‘Onderwijsprijs Noord-Brabant’.

Winnende ideeën van andere jaren:

• SafeTea: een cupholder die gebruikers dwingt een kop hete thee of koffie in een niet-verschuifbare houder op tafel te plaatsen, ter voorkoming van brandwonden.
  • De InsuLight: een injectiepen met ingebouwde led-lampjes, waarmee diabetespatiënten die dag en nacht insuline moeten spuiten, dit ook in het donker kunnen doen.
  • L’homme du Thé: een theepot die maakt dat mensen met reumatische artritis eenvoudiger warme vloeistoffen kunnen inschenken.