Ruim 520.000 kinderen op 2.720 basisscholen doen mee aan Het Nationaal Schoolontbijt

Deze week gaan ruim 520.000 kinderen op 2.720 basisscholen samen ontbijten. En in 255 gemeenten brengen schoolklassen hun burgemeester een ontbijtje op het stadhuis. Alle kinderen krijgen een gezond ontbijtpakket, dat dit jaar opnieuw is uitgebreid.

Vanochtend woonde H.K.H. Prinses Beatrix in de Wintertuin van de Hortus Botanicus in Leiden de opening van Het Nationaal Schoolontbijt bij. In die enorme plantenkas ontbeten en speelden scholieren als start van de 14e editie van dit educatieve ontbijtevenement. Aan het landelijke educatieve ontbijtevenement doen meer scholen en gemeenten mee dan ooit: 2.720 basisscholen en 255 burgemeesters of wethouders.

Ontbijtonderzoek

Tijdens de opening maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een ontbijtonderzoek onder 267 basisschoolleerlingen uit groep 5 en 6.

Kinderen ontbijten graag en vinden het lekker. Ongeveer 90% van de kinderen had ontbeten op de eerste onderzoeksdag: een vergelijkbaar percentage met eerdere en grotere onderzoeken. Van hen geeft 69% aan elke dag te ontbijten. Meer dan de helft van de kinderen mag thuis meebeslissen over wat er bij het ontbijt gegeten wordt. Bijna tweederde (64%) ontbijt soms, vaak of altijd met de tv, computer, telefoon of tablet aan.

Resultaten Ontbijtonderzoek 2016

Gezonde jeugd

De Hartstichting zet zich in voor een hartgezonde toekomst voor alle kinderen. Kinderen die gezond eten, veel bewegen en niet roken, hebben later minder kans op hart- en vaatziekten. Het Nationaal Schoolontbijt sluit hier goed bij aan.

Steun aan Het Nationaal Schoolontbijt

De Hartstichting steunt Het Nationaal Schoolontbijt. Andere organisaties deze ontbijtweek steunen zijn het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Gezamenlijk bieden ze de scholen speciaal lesmateriaal dat de kinderen helpt ontdekken waarom een gezond ontbijt zo belangrijk is.

Lees het volledige persbericht