Ruim 2.5 miljoen euro voor nieuw Nederlands onderzoek naar hartfalen

Nederlandse onderzoekers hebben via het Europese netwerk ERA-CVD in totaal 2,63 miljoen euro binnengehaald voor onderzoek naar een betere behandeling van hartfalen. De nieuwe onderzoeken gaan komend jaar van start.

Van de 14 onderzoeksprojecten die het netwerk voor een totaalbedrag van bijna 14 miljoen euro heeft toegewezen, hebben 9 projecten een Nederlands tintje. In totaal 3 projecten staan onder leiding van een Nederlandse onderzoeker en aan 6 projecten werken Nederlandse onderzoekspartners mee.

Nieuwe behandelingen tegen hartfalen

De toegekende onderzoeken richten zich onder meer op nieuwe behandelingen tegen hartfalen, waaronder vormen van hartfalen die artsen momenteel niet kunnen behandelen. Andere projecten onderzoeken manieren om hartschade door hartinfarcten te beperken of te  genezen. Veel mensen krijgen hartfalen als gevolg van een hartinfarct.

Projecten die onder leiding van een Nederlandse onderzoeker staan, zijn die van:

• Jeroen Bakkers (Hubrecht): hij onderzoekt hoe je het hart kunt stimuleren om zelf beschadigingen te laten repareren.
  • Yigal Pinto (AMC): hij wil een therapie ontwikkelen tegen een erfelijke vorm van hartfalen, die momenteel niet goed te behandelen is.
  • Eva van Rooij (Hubrecht): zij onderzoekt hoe ze schade aan het hart kan beperken of herstellen door afweerreacties van het lichaam te beïnvloeden.

De onderzoeksprojecten zijn geselecteerd voor honorering tijdens een strenge beoordelings-ronde. Aan 9 van de 14 toegekende projecten werken Nederlandse onderzoekers mee.

Hartfalen groeiend Europees probleem

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in Europa. Een van de belangrijkste oorzaken van sterfte aan hart- en vaatziekten is hartfalen. Naar verwachting zal het aantal hartfalenpatiënten de komende decennia als gevolg van de vergrijzing sterk stijgen. Om het aantal patiënten en doden terug te dringen is het nodig dat artsen de ziekte eerder, liefst voor er klachten optreden, kunnen vaststellen en dat er betere behandelingen komen.

ERA-CVD maakt nieuw onderzoek mogelijk om de diagnose en behandeling van hartfalen te verbeteren.

Meer over ERA-CVD

ERA-CVD is een groot Europees netwerk dat onderzoek stimuleert op het gebied van hart- en vaatziekten. Het probeert de financiering van wetenschappelijk onderzoek van EU-lidstaten en landen die met de EU samenwerken op elkaar af te stemmen. De Hartstichting en ZonMw zijn partners binnen dit netwerk. De Hartstichting draagt 1,6 miljoen euro bij, ZonMw 250.000 euro en de Europese Unie 780.000 euro.

Onderzoek naar hartfalen Hartstichting

De Hartstichting steekt al jaren veel geld in onderzoek naar hartfalen. Lees meer over dit onderzoek