RTL Late Night over BuurtAED

RTL+Late+Night+over+BuurtAED+%28Copyright+foto+RTL%29

Bij RTL Late Night met Twan Huys, een dagelijkse talkshow op RTL 4, werd gisteren aandacht besteed aan BuurtAED. Verslaggever Lex Uiting vertelde over het belang van een AED in de buurt en sprak met René, die een hartstilstand overleefde door inzet van een AED. Ook was Germa van der Wel te gast. Zij is reanimatie-instructeur en heeft samen met haar dorpsgenoten al meer dan 20 succesvolle BuurtAED-acties afgerond.

Bekijk het item over BuurtAED met Lex Uiting en Germa van der Wel hier.

6-minutenzone
Jaarlijks worden zo'n 17.000 mensen in Nederland buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Dat gebeurt in 70% van de gevallen thuis. Als er binnen zes minuten wordt gestart met reanimeren en een AED wordt ingezet, is de overlevingskans veel groter. Maar op dit moment zijn er in veel buurten nog geen AED's of hangen ze op plekken die niet altijd toegankelijk zijn. Veel AED's hangen op plekken die 's avonds en in het weekend gesloten zijn.

Crowdfunding via BuurtAED.nl
Met BuurtAED kunnen buren samen hun buurt veiliger maken. Ze kunnen een bestaande AED aanmelden bij het oproepsysteem voor reanimaties en deze hangen op een plek die 24 uur per dag toegankelijk is. En ze kunnen samen een AED aanschaffen. Via BuurtAED.nl kunnen mensen een crowdfundingactie starten om samen een AED te kopen. De actie wordt mede mogelijk gemaakt door Philips, die een deel van het aankoopbedrag op zich neemt.

Landelijk dekkend netwerk
De Hartstichting wil ervoor zorgen dat slachtoffers van een hartstilstand buiten het ziekenhuis in heel Nederland binnen 6 minuten de juiste hulp krijgen, zodat meer mensen overleven. Daarom bouwt de Hartstichting aan een landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners en AED’s. Meer informatie over AED's is te vinden op www.hartstichting.nl/aed.