Rotterdam krijgt AED’s van Hartstichting

Stad wordt weer hartveiliger

Op 55 plaatsen in Rotterdam worden de komende tijd door de Hartstichting AED’s opgehangen. Met deze draagbare apparaten kunnen mensen met een hartstilstand gered worden. Doel is de hartveiligheid in Rotterdam te verbeteren.

De AED’s zijn nodig, omdat de huidige beheerder van de AED’s in Rotterdam, CityAED, recent op veel plaatsen in de stad de levensreddende apparaten heeft weggehaald. Hierdoor gaan kostbare minuten verloren, als iemand een hartstilstand krijgt. Een zorgwekkende situatie, vindt de Hartstichting, waar snel een oplossing voor moet komen.

Verbeterde spreiding
Marianne Spoelstra, programmamanager AED’s bij de Hartstichting “We hebben samen met HartslagNu, het reanimatie oproepsysteem, uitgezocht op welke plekken in Rotterdam snel nieuwe AED’s moeten komen om de hartveiligheid in de stad op niveau te brengen. We kijken daarbij naar de optimale locaties, waardoor een goede spreiding over de stad ontstaat. Met 55 nieuwe apparaten -51 ter vervanging van de weggehaalde, 4 op nieuwe locaties- zorgen we ervoor dat het Rotterdamse AED-netwerk weer op orde komt, er zelfs op vooruit gaat, en dat (burger)hulpverleners met een AED ter plekke kunnen gaan om levensreddende hulp te bieden.

Oplossing
Hartstichting wil dat overal in Nederland binnen 6 minuten een reanimatie kan worden gestart en een AED kan worden aangesloten. Hiermee vergroot de kans op overleving na een hartstilstand. Dankzij de financiële steun van partners als de Vriendenloterij kan de Hartstichting het AED-netwerk in Rotterdam weer op peil brengen en het probleem helpen oplossen. Hiermee komt de missie, om in heel Nederland een netwerk van AED’s en burgerhulpverleners te realiseren, weer een stap dichterbij. Ook lokale partners in Rotterdam dragen hieraan bij. Zij zijn nodig om een AED aan het pand op te hangen.

Rotterdammers helpen
De Hartstichting plaatste in het verleden AED’s in Rotterdam. Het beheer van de AED’s werd daarna overgedragen aan het bedrijf City AED. De Hartstichting had daarna geen bemoeienis meer met de AED’s. Ook in de huidige situatie heeft de organisatie formeel geen rol. Spoelstra: “Wij hebben natuurlijk de ontwikkelingen wel nauwlettend gevolgd. We hoorden over verschillende incidenten rondom het beheer, die de betrouwbaarheid van het systeem niet ten goede kwamen. Wij hebben nu besloten Rotterdammers te helpen met het ophangen van nieuwe AED’s. Zij mogen niet de dupe worden.”