Rookvrije Generatie Awards

Vanaf vandaag roepen KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting en het Longfonds iedereen in Nederland op om personen en organisaties te nomineren voor de Rookvrije Generatie Awards.

Deze prijs is bedoeld voor degene die zich er in het bijzonder voor inzet dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien. Vrij van de verleiding van de sigaret en vrij van tabaksrook. De Awards worden op woensdag 22 februari 2017 uitgereikt tijdens de Negenmaandenbeurs.

Rookvrije Generatie

Eind 2015 werd de beweging ‘samen op weg naar een Rookvrije Generatie’ gelanceerd. Initiatiefnemers waren Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds. Het doel is de kinderen in Nederland te beschermen en rookvrij te laten opgroeien.

Ondertussen is een groeiend aantal partijen actief op weg om zoveel mogelijk plekken waar kinderen komen rookvrij te maken. Voorbeelden hiervan zijn rookvrije schoolpleinen, speeltuinen en sportverenigingen. Alle partijen die de Rookvrije Generatie steunen, werken mee omdat ze vinden dat kinderen het recht hebben gezond op te groeien.

Kinderen beschermen

’Kinderen kopiëren, ook rookgedrag. Daarom is het zo belangrijk dat plaatsen waar kinderen komen rookvrij worden. Wij zien een groeiend, maatschappelijk draagvlak voor rookvrije omgevingen, waar kinderen beschermd worden tegen de verleidingen van roken. Met de Rookvrije Generatie Awards willen we deze mooie initiatieven stimuleren’ aldus Floris Italianer, directeur Hartstichting en jurylid.

Aanmelden voor de Rookvrije Generatie Awards

Vanaf vandaag t/m 6 januari 2017 kunnen initiatieven, personen en organisaties die een bijdrage leveren aan de Rookvrije Generatie voor een nominatie worden aangemeld.

Uit de aanmeldingen worden nominaties geselecteerd waar vanaf januari op gestemd kan worden. De winnaar van de Rookvrije Generatie Award 2016 wordt gekozen door het publiek en door een vakjury. Op 22 februari 2017 worden de winnaars bekend gemaakt tijdens de negenmaandenbeurs.