Rookvrije Generatie-Award voor CDA-Kamerlid Bruins Slot

Hanke Bruins Slot, Tweede Kamerlid van het CDA, ontvangt de Rookvrije Generatie Award. Het Longfonds, KWF Kankerbestrijding en de Hartstichting prijzen de politica om haar inzet voor rookvrije zwangerschap.

Om de jeugd te beschermen tegen de gevolgen van roken en meeroken, startten de drie gezondheidsfondsen begin november een campagne om kinderen te laten opgroeien zonder tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Daartoe worden initiatieven gestimuleerd als betere voorlichting en ondersteuning voor jonge ouders, aanpak van tabaksmarketing en rookvrije schoolpleinen en sportverenigingen.

15.000 kinderen

Rookvrij opgroeien begint bij de zwangerschap. CDA-Kamerlid Bruins Slot vindt dat kinderen een gezonde start moeten hebben in het leven en het van belang is om zwangere vrouwen te helpen van hun rookverslaving af te komen.

Jaarlijks worden nog altijd 15.000 kinderen voor de geboorte blootgesteld aan meeroken. Dat kan onder meer leiden tot vroeggeboorte, wiegendood en een te laag geboortegewicht. Ook kan het de longen van baby’s beschadigen en longziekten veroorzaken.

Hulp bij stoppen

Het CDA-Kamerlid pleit in een recent pamflet aan minister Schippers voor hulp aan vooral laagopgeleide vrouwen om te stoppen met roken als ze zwanger zijn. Van deze groep blijft nu nog 22% roken. Mensen in de omgeving van de zwangere vrouwen roken vaak ook.

Geen financiële drempels

Bruins Slot pleit ervoor om financiële drempels voor zwangere vrouwen die willen stoppen met roken zoveel mogelijk weg te halen. Daarnaast moet er meer kennis komen over de risico’s van roken tijdens de zwangerschap. Ook wil Bruins Slot meer structurele aandacht in de geboortezorg voor preventie en leefstijl, afgestemd op de moeder.

Foto: Hanke Bruins Slot met de Rookvrije Generatie-Award in de fractiekamer van het CDA in de Tweede Kamer.

Alliantie Nederland Rookvrij

Het Longfonds, KWF Kankerbestrijding en Hartstichting zijn partner in de Alliantie Nederland Rookvrij, een actief netwerk waarin partijen zich gezamenlijk hard maken voor een rookvrij Nederland waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van tabaksgebruik.

Lees meer over de rookvrije generatie