Rokers stoppen vooral voor gezondheid kinderen en eigen gezondheid

Gezondheidsfondsen reageren op cijfers CBS over aantal rokers in Nederland

De meest genoemde reden voor rokers om te stoppen is de gezondheid van hun kinderen. Daarna zijn de eigen gezondheid en het advies van een zorgverlener de meest genoemde redenen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Een derde van de volwassen rokers deed vorig jaar een serieuze stoppoging. Dat is ongeveer evenveel als in de twee jaar daarvoor. 91 procent noemde daarbij de gezondheid van de kinderen als reden. 87 procent noemde de eigen gezondheid.

Reactie gezondheidsfondsen
Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn blij dat maar liefst 91% van de rokers met kinderen aangeeft dat de gezondheid van hun kinderen een belangrijke motivatie is om te stoppen met roken. Niet roken in het bijzijn van kinderen is essentieel om een Rookvrije Generatie te realiseren en zo de jeugd te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van tabaksrook.

Het aantal rokers is tussen 2015 en 2016 gedaald van 26% naar 24% van de Nederlandse bevolking (18+). Een continue daling van het aantal rokers is cruciaal als we kinderen echt willen beschermen. Ieder jaar overlijden 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken; stoppen met roken is het allerbeste voor de gezondheid.