RIVM bevestigt: Hart- en vaatziekten grootste uitdaging voor de toekomst

Samenwerking essentieel om ziektelast te verlagen

Hart-model

Burgers zien de hoge ziektelast door hart- en vaatziekten als een van de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst. Dat signaleert het RIVM in de Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) 2018. De Hartstichting is blij dat de urgentie voor het terugdringen van het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten wordt gezien.

De Hartstichting vindt dat iedereen recht heeft op een gezond en fit hart. Een hart waarmee je het maximale uit het leven kan halen. Hiervoor willen we hart-en vaataandoeningen (door eerdere herkenning en opsporing) sneller én betere behandelen. Om dit te bereiken verbindt en mobiliseert de Hartstichting zoveel mogelijk mensen, initiatieven en organisaties. Met de collectieve kracht van Nederland boeken we sneller meer vooruitgang.

Gezamenlijke aanpak
Wij zijn blij dat het RIVM ook wijst op het belang van een gezamenlijke aanpak. De Hartstichting laat zien dat dit tot successen leidt. Dankzij de samenwerking met ruim 100 partners (in de Alliantie Nederland Rookvrij) zijn bijvoorbeeld steeds meer plekken waar kinderen komen rookvrij, van speeltuin tot sportclub. De Hartstichting gelooft, net als het RIVM, dat het creëren van een gezonde omgeving bijdraagt aan een gezondere samenleving.

Gezond gedrag
Dit geldt ook voor het bevorderen van de gezondheid via gezond gedrag. De Hartstichting wil dat meer mensen gezonde keuzes maken, zodat zij zich vitaal voelen en minder risico lopen om (opnieuw) hart- en vaatziekten te krijgen. Het is daarom van belang dat mensen minder zout eten, letten op vetten (verzadigde vetten vervangen door onverzadigde vetten) en meer bewegen. 40-plussers moeten zich ook bewust zijn van hun waardes. Dat betekent: regelmatig cholesterolwaarden en bloeddruk meten en in actie komen als deze te hoog zijn. Hiermee dring je het risico op hart- en vaatziekten sterk terug.

Concrete oplossingen
Samen met anderen onderzoekt de Hartstichting nieuwe mogelijkheden om een gezonde leefstijl langer vol te houden. Andere onderzoeksthema’s zijn: eerder herkennen van hart- en vaatziekten, betere behandeling van hartfalen en hartritmestoornissen, hart- en vaatziekten bij vrouwen en acute behandeling van beroertes. Zo werken wij aan concrete oplossingen om ieders hart zo sterk mogelijk te houden of te maken.