Risicocalculator om plotse hartdood bij erfelijke hartspierziekte te voorkomen

Onderzoekers ontwikkelen een app om het risico op levensbedreigende hartritmestoornissen te berekenen

Dankzij een calculator weten patiënten met de erfelijke hartspierziekte Aritmische Rechter Ventikel Cardiomyopathie (ARVC) nu wat hun risico is op het krijgen van een dodelijke hartritmestoornis. Hierdoor kunnen zij tijdig de juiste behandeling krijgen. Het rekenmodel gebruikt informatie, die de arts gemakkelijk uit een aantal patiëntgegevens kan halen, zoals een hartfilmpje of een echo of MRI scan van het hart. De Hartstichting steunde het onderzoek, dat onder leiding stond van het UMC Utrecht en het Johns Hopkins Hospital (USA).

Door levensbedreigende hartritmestoornissen kunnen mensen met ARVC plotseling overlijden aan een hartstilstand. Wanneer deze hartritmestoornissen optreden, is niet te voorspellen. Inzicht in het risico op hartritmestoornissen is van groot belang om de individuele patiënt goed te kunnen behandelen. Dit risico bepaalt hoe agressief de behandeling moet zijn: medicijnen, sportbeperking en/of implantatie van een ICD, die het hartritme met een schok kan herstellen. Veel patiënten ervaren deze schok als ingrijpend en een ICD kan complicaties geven. Met de ARVC-calculator kan 32% van de ICD-implantaties voorkomen worden onder patiënten die zo’n apparaatje niet nodig hebben.

ARVC (Aritmogene Rechter Ventrikel Cardiomyopathie) is een erfelijke hartspierziekte waarbij levensbedreigende hartritmestoornissen optreden en het hart steeds slechter pompt. Het is één van de meest voorkomende erfelijke hartspierziekten in Nederland (1 op de 1000-5000 mensen) en treft veelal jonge en zeer sportieve patiënten. De gemiddelde leeftijd is 35 jaar.

Aan het onderzoek werkten 14 ziekenhuizen in 6 landen in Europa en Noord-Amerika mee. De calculator is gebaseerd op onderzoek bij 528 ARVC-patiënten, de grootste groep ARVC-patiënten ooit beschreven. De calculator komt op korte termijn online en als app beschikbaar, zodat iedere arts dit kan gebruiken.

Hier lees je meer over het wetenschappelijk onderzoek van de Hartstichting naar erfelijke hartziekten.