Regionale campagne voor werven meer burgerhulpverleners officieel gestart

Vanmiddag vond in De Yp, de meldkamer van de regio Haaglanden, de officiële aftrap plaats van de regionale campagne om in totaal 4000 burgerhulpverleners te werven die in geval van een hartstilstand een buurtbewoner direct kunnen helpen.

Doelstelling is om extra burgerhulpverleners te werven om zo eind mei minimaal 4000 burgerhulpverleners in de regio te behalen en wellicht zelfs meer.

Regionale campagne

De campagne is een initiatief van GGD Haaglanden, de Hartstichting, Veiligheidsregio Haaglanden, RAV Haaglanden en het Rode Kruis.

Elk jaar krijgen 1000 inwoners in de regio Haaglanden een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Reanimatie en de inzet van een AED binnen zes minuten biedt de grootste kans op overleving. Het aantal burgerhulpverleners moet op een aantal plaatsen in de regio nog groeien om slachtoffers overal op tijd te kunnen reanimeren. Hulpdiensten zijn vaak snel ter plaatse, maar zij kunnen niet overal in de regio binnen de eerste cruciale zes minuten aanwezig zijn om te starten met reanimatie.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en Ton van Dijk, directeur van GGD Haaglanden benadrukten dat mensenlevens worden gered als er voldoende regionale burgerhulpverleners zijn. Burgemeester Francisca Ravestein, burgemeester van Pijnacker-Nootdorp gaf het officiële startsein voor de campagne die tot en met mei loopt.

Positief effect op andere steden

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting is blij met de samenwerking: “Ik hoop dat deze samenwerking binnen de gemeente een positief effect heeft op andere grote steden. Door de inzet van burgerhulpverleners bij reanimatie ontstaat een zeer sterke keten. Daarmee kunnen we meer levens redden. Uit onderzoek weten we dat de meerderheid van deze overlevers een goede kwaliteit van leven behoudt.”

Volgens Ton van Dijk, directeur GGD Haaglanden, zijn veel opgeleide professionals, evenals zorgprofessionals in de gezondheidszorg, onbekend met de mogelijkheid om zich te laten registreren als burgerhulpverlener. “Ik weet dat zij zich graag hadden ingezet als ze hadden geweten dat vlak in de buurt iemand een hartstilstand had.“

Ella Huizer uit Pijnacker deelt haar ervaring

Ook Ella Huizer, ambulanceverpleegkundige én geregistreerd burgerhulpverlener uit Pijnacker was aanwezig bij de officiële aftrap. Zij vertelde over haar persoonlijke ervaringen met burgerhulpverlening en hoe de samenwerking tussen burgerhulpverlener en ambulance tijdens een reanimatie verloopt. Een ambulance doet er gemiddeld 8 minuten over om ter plekke te zijn. Bij een hartstilstand is dat net te lang. Daarom werd zij burgerhulpverlener.

Als burgerhulpverlener kun je écht het verschil maken. Daarom doe ik dit zo graag. Je moet er toch niet aan denken dat je hoort dat een van je buren overlijdt, terwijl jij had kunnen helpen? - Ella Huizer