Reanimatieonderwijs op middelbare scholen Midden- en West-Brabant

De Hartstichting en de Veiligheidsregio, GHOR en GGD in de regio Midden- en West-Brabant slaan de handen ineen om leerlingen van middelbare scholen in de regio kosteloos reanimatieonderwijs te geven.

Op het Markland College in Zevenbergen vond maandag 22 juni de officiële start plaats van het project ‘Reanimatieonderwijs op school’: 6 leerkrachten van de school werden opgeleid tot reanimatie-instructeur en kunnen voortaan zelf hun leerlingen opleiden.

De Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant stelt 55.000 euro beschikbaar voor dit project, waarvan materialen zoals oefenpoppen en oefen AED’s kunnen worden aangeschaft. Met het beschikbare geld kan op 40 van de ruim 80 scholen in de regio reanimatieonderwijs worden aangeboden van 2015 tot en met 2018. De Hartstichting investeert op haar beurt in het opleiden van 6 leerkrachten per school tot reanimatie-instructeur. Zij kunnen vervolgens zelf de leerlingen leren reanimeren.

“Een prima initiatief. Perfect dat ook jongeren zich inzetten voor de samenleving. Het komt de gezondheid van ons allen ten goede”, aldus Nico van Mourik, directeur Veiligheidsregio MWB en Annemieke van der Zijden, directeur Publieke Gezondheid Midden- en West-Brabant.

Midden- en West-Brabant hartveiliger

Het gaat om een driejarige samenwerking binnen het project ‘Reanimatieonderwijs op school’ van de Hartstichting. In deze periode kunnen ruim 15.000 leerlingen worden opgeleid en wordt de regio Midden- en West-Brabant een stuk hartveiliger.
De Hartstichting wil dat reanimatieonderwijs structureel in het voortgezet onderwijs wordt opgenomen. Zij wil graag dat in de toekomst alle leerlingen op de middelbare scholen leren reanimeren.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Elke week treft een hartstilstand 300 mensen, buiten het ziekenhuis, in hun dagelijks leven. In onderzoeksgebieden in Nederland is de overleving van mensen die zijn gereanimeerd bijna een op de vier mede dankzij snelle acties van (burger)hulpverleners. Door jongeren vanaf 14 jaar te leren reanimeren brengen we deze levensreddende handeling in de genen van onze samenleving en komt er nieuwe, jonge getrainde generatie beschikbaar.”

“De missie van het Markland College Zevenbergen is dat de school een ontmoetingsplaats is waar leerlingen en medewerkers elkaar ontmoeten in een veilige, duurzame en internationaal georiënteerde leer- en werkomgeving, waar kwalitatief goed onderwijs de norm is”, licht Richard Rovers, directeur van het Markland College in Zevenbergen toe. "Dit initiatief ondersteunt onze missie op verschillende onderdelen. We halen experts op het gebied van reanimatie van buiten naar binnen, delen die kennis met onze leerlingen en zetten dit project hiermee op de onderwijskaart in onze regio - en daarbuiten -; een krachtig signaal naar de samenleving. Bovendien verhoogt het de onderlinge veiligheid en stelt het belang van mensenlevens centraal.”