Reanimatiegame Held genomineerd voor Best Serious Game

De reanimatiegame Held van de Hartstichting is genomineerd voor de Dutch Game Awards, in de categorie Best Serious Game. In totaal ontving de organisatie 92 inzendingen in 14 categorieën. De uitreiking van de Award vindt plaats op 27 september in Utrecht.

Reanimatiegame

Held is een serious game voor jongeren vanaf 14 jaar en ontwikkeld in samenwerking met het Gamelab van de TU Delft. Een serious game is een computergame die als doel heeft om de speler iets te leren. ‘Held’ leert scholieren hoe ze moeten reanimeren en maakt onderdeel uit van het Hartstichtingsproject Reanimatieonderwijs op school en de hiervoor ontwikkelde 6-Minutenles.

Het doel van het spel is om de noodzaak van reanimeren te begrijpen, alle handelingen van het reanimeren te (leren) kennen en deze in de juiste volgorde aan te leren.

Actieve spelbeleving

Jongeren spelen het spel op hun mobiel of tablet en leren op een uitdagende, betrokken manier de theorie van het reanimeren. Het spel begint met een korte uitleg en een oefening van borstcompressies. Daarna komt de speler in het spel terecht, waar hij wordt uitgedaagd de reanimatiehandelingen zelf uit te vinden. Het spel kent meerdere levels, verzamelitems, een competitief element en minispelletjes zoals een quiz, om ervoor te zorgen dat de speler het spel blijft  spelen en de reanimatiehandelingen beter onthoudt.

Na het spelen van de game en het volgen van 2 lesuren praktijkles, ontvangen de leerlingen een reanimatie-certificaat. De game kan ook na afloop van het project nog regelmatig worden gespeeld, zodat de leerlingen de reanimatietheorie blijven herhalen.

Meer over de game Held

Reanimatieonderwijs van levensbelang

Elke dag overlijden in Nederland 35 mensen aan een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De Hartstichting heeft het doel om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen 6 minuten te kunnen helpen bij een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.000 tot 3.000 levens worden gered.

De Hartstichting zet zich in voor reanimatieonderwijs op school, zodat zoveel mogelijk jongeren leren reanimeren. De Hartstichting biedt een erkend lespakket voor reanimatieonderwijs aan.

Lees meer over het project Reanimatieonderwijs op school

Over de Dutch Game Awards

De Dutch Game Awards worden georganiseerd door ImproVive en Control Magazine en zijn door de Dutch Games Association erkend als ‘de belangrijkste prijzen voor Nederlandse en Vlaamse game ontwikkelaars’. Kijk op Dutch Game Awards voor meer informatie.