Reactie Hartstichting op CBS-sterftecijfers

In Nederland stierven in 2018 38.250 mensen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Dat is één op de vier Nederlanders. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Floris Italianer, directeur Hartstichting: ‘Als we niks doen, gaat dat cijfer de komende jaren omhoog vanwege vergrijzing en een soms ongezonde leefstijl. Nu zijn er in Nederland 1,3 miljoen mensen met hart- en vaatziekten, in 2030 zouden dat er al 1,9 miljoen zijn. De Hartstichting wil die trend keren. We zetten in op het eerder opsporen van symptomen, zodat we er sneller bij zijn en erger kunnen voorkomen. En we stimuleren veel onderzoek naar betere manieren om hart- en vaatziekten te behandelen. Tenslotte zetten we ons natuurlijk in voor een gezonde leefstijl: je hart ben jij! Zo willen we de stijging in 2030 met minstens 50% terugdringen.’

Morgen debatteert de Tweede Kamer over het Preventieakkoord. ‘Ook daarin staan veel maatregelen, onder andere voor het stimuleren van gezonder eten en het ontmoedigen van roken. Die gaan helpen de doelen te bereiken’, zegt Italianer.