Professor dr. Mihai Netea ontvangt Spinozapremie voor baanbrekend onderzoek

Op 13 september is de Spinozapremie in de Nieuwe Kerk in Den Haag aan vier toponderzoekers uitgereikt, waaronder Professor dr. Mihai Netea (Radboud UMC). De prijs is de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap en is een initiatief van NWO (de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek).

Netea hoort als hoogleraar experimentele interne geneeskunde tot de top met zijn onderzoek naar aangeboren afweer en weerstand tegen infecties. Zo doet hij onder andere onderzoek naar hoe het afweersysteem micro-organismen herkent, zoals de gevaarlijke schimmel Candida albicans, een veroorzaker van bloedvergiftiging.

Onderzoeksleider Hartstichtingsonderzoek

Momenteel is hij als een van de onderzoekleiders betrokken bij onderzoek dat gefinancierd wordt door de Hartstichting naar slagaderverkalking en darmbacteriën die waarschijnlijk een rol spelen in het ontstaan van hart- en vaatziekten. De resultaten van dit grote onderzoek moeten helpen om betere methoden te ontwikkelen om hart- en vaatziekten als gevolg van overgewicht en chronische ontsteking te verminderen.

De Hartstichting feliciteert Professor dr. Mihai Netea met deze mooie onderscheiding.