Openbare bloeddruk-check voor alle inwoners Den Haag

Bloeddruk meten kan levens redden

Je bloeddruk meten in de bieb, op het stadsdeelkantoor of bij de apotheek. Inwoners van Den Haag hebben de primeur: zij kunnen als eerste in Nederland gratis hun bloeddruk laten controleren op openbare plaatsen, om zo inzicht te krijgen in hun (hart)gezondheid. Voor deze proef richt de Hartstichting in januari bloeddrukmeetpunten in verspreid over de stad. Doel is Hagenaars met een verhoogde bloeddruk tijdig op te sporen en hen te helpen bij het voorkomen van een hartinfarct, beroerte of een andere hart-of vaatziekte.

Het meten van je bloeddruk op openbare plaatsen is in andere landen, zoals Engeland en de Verenigde Staten, al heel normaal. Daar kan je bijvoorbeeld je bloeddruk meten bij de kapper of in de supermarkt. David Smeekes, huisarts werkzaam bij de Hartstichting: “Het is belangrijk de hoogte van je bloeddruk te kennen, ook als je gezond bent. Want een verhoogde bloeddruk geeft meestal geen klachten, maar kan ongemerkt wel schade veroorzaken. Bijvoorbeeld aan bloedvaten, hart en hersenen. Daarom roepen wij mensen op: meet je bloeddruk, net zoals je ook wel eens op een weegschaal staat. Hiervoor moeten bloeddrukmeetpunten breed toegankelijk worden. Maar je kunt natuurlijk ook thuis meten.”

1 op de 3 Nederlanders
Ongeveer 1 op de 3 volwassen Nederlanders heeft een hoge bloeddruk. Veel mensen weten dit niet of ze realiseren zich niet, dat ze hierdoor een groter risico op een hart- of vaatziekte hebben. Bij een hoge bloeddruk staan de vaten steeds onder een te hoge druk. De enige manier om erachter te komen of je bloeddruk gezond is, is door deze te meten. Dit is eenvoudig en pijnloos. Als je een verhoogde bloeddruk hebt en je bent er op tijd bij, dan kan je nog veel doen om deze te verlagen. Door niet te roken, meer te bewegen, gewicht te verliezen en minder zout te eten bijvoorbeeld. Hiermee verklein je de kans op een hart- of vaatziekte. Jaarlijks kunnen in Nederland 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- en vaatziekten (hartinfarct, hartfalen en beroerte) voorkomen worden, als de bloeddruk met 2 mmHg daalt.

Locaties
Tijdens de proef kunnen inwoners van Den Haag bij BENU apotheek Veur in Leidschendam en BENU apotheek Laakkwartier, de centrale bibliotheek en de stadsdeelkantoren Scheveningen en Leidschenveen-Ypenburg van 14 tot 25 januari hun bloeddruk meten. Je krijgt informatie over je bloeddrukwaarde en wat je zelf kunt doen om deze gezond te laten worden of te houden. Later in het jaar worden meer bloeddrukmeetpunten over Den Haag en de rest van Nederland uitgerold.