Opel, Feyenoord en Hartstichting maken Nederland hartveilig

Opel en Feyenoord werken actief samen met de Hartstichting om sportverenigingen én hun buurt hartveilig te maken. Op woensdag 24 juni vond de officiële aftrap plaats. 32 leden van voetbalvereniging s.v. CWO uit Vlaardingen kregen een reanimatietraining bij Opel-dealer Orange Motors in Rotterdam.

Elke week krijgen 300 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Op het sportveld overlijden als gevolg hiervan 250 mensen per jaar. Opel en Feyenoord zetten zich actief in om voor de Hartstichting duizenden vrijwilligers te werven, die kunnen helpen als iemand een hartstilstand krijgt. Hulp binnen 6 minuten na een hartstilstand kan de overlevingskans namelijk verdubbelen.

Reanimatie-oproepsysteem

In ons land zijn zo’n 200.000 burgerhulpverleners nodig. Dit zijn vrijwilligers die zijn geregistreerd bij een reanimatie-oproepsysteem. Zij krijgen via de 112-centrale een oproep op hun mobiele telefoon bij een hartstilstand in de buurt. In de oproep staat het verzoek om naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimeren óf eerst een AED op te halen.

Reanimatietraining bij minimaal 300 voetbalclubs

Ten minste 300 voetbalclubs in heel Nederland worden door Feyenoord opgeroepen en ondersteund om reanimatietrainingen te volgen. Opel-dealers stellen hiervoor hun showroom ter beschikking. Professionele zorgverleners van het Erasmus MC geven de trainingen tegen een sterk gereduceerd tarief.

Op woensdag 24 juni was de aftrap. 32 leden van voetbalvereniging SV CWO uit Vlaardingen kregen een reanimatietraining bij Opel-dealer Orange Motors in Rotterdam.

De voetbalclub uit Vlaardingen is één van de 300 amateurpartners die een  officiële samenwerking heeft met Feyenoord.

Voorzitter Herman Berkhout: “Sporten is goed voor een mens. Een potje voetbal kost energie, maar je gaat je wel beter voelen. Helaas loopt het soms anders in het veld of langs de lijn. Een hartstilstand kan in principe iedereen krijgen. Als het mij zou gebeuren, zou ik blij zijn als er mensen in de buurt zijn die kunnen reanimeren. Want als iemand meteen start met reanimeren is mijn overlevingskans het grootst. Daarom hebben we leden van onze voetbalclub gestimuleerd deze reanimatietraining volgen. Daarna weten ze wat ze moeten doen bij een hartstilstand en kunnen ze levens redden. Misschien wel het mijne.”

Inspireren voetbalclubs

Met deze actie willen Opel, Feyenoord en de Hartstichting ook leden van andere voetbalverenigingen inspireren. Die kunnen samen met een nabij gelegen Opel-dealer aan een speciaal voor hun club georganiseerde reanimatietraining deelnemen, om zo de vereniging en de buurt hartveilig te maken.

Iedereen die een reanimatiecursus heeft gevolgd kan zich aanmelden als burgerhulpverlener bij een reanimatie-oproepsysteem.

Aanmelden als burgerhulpverlener

Op www.opel.nl/voorhetleven kunnen geïnteresseerden bekijken hoe hartveilig hun buurt is. Bezoekers die zich willen aanmelden als burgerhulpverlener worden doorverwezen naar het betreffende reanimatie-oproepsysteem van Hartveilig Wonen of HartslagNU.