Opbrengst boek Emile Ratelband naar Hartstichting

De vriendin van Emile Ratelband overleed aan een hersenbloeding en hartstilstand. Ratelband schreef hierover een boek. Op 22 juli overhandigde hij het eerste exemplaar van zijn nieuwe boek aan Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. De volledige opbrengst van het boek komt ten goede aan de Hartstichting.

Ratelbands vriendin Gitta de Wit, overleed in april aan een hersenbloeding en een hartstilstand. Hij schreef het boek 'Eindelijk had liefde een naam. Mijn elf maanden met Gitta'.

Emile Ratelband: “Ik was in Noorwegen voor mijn werk en kon Gitta al een tijdje niet meer bereiken. Ze bleek te zijn overleden in haar slaap. Opeens was ze er niet meer. Onwerkelijk.”

Doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen. Ze slaan vaak onverwachts toe.

Floris Italianer: “Vrouwen die een hart- of vaatziekte overleven moeten vaak verder leven met onherstelbare schade aan het lichaam. Artsen kunnen deze schade niet repareren. En als een vrouw getroffen is door een hart- of vaatziekte, blijkt vaak achteraf dat er toch klachten waren. De Hartstichting financiert onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten en we zijn erg blij dat Emile Ratelband hier ook aan bij wil dragen door de opbrengst van het boek aan ons te schenken.”

Ons doel: hart- en vaatziekten eerder herkennen

De Hartstichting wil dat hart- en vaatziekten eerder worden herkend, zowel bij mannen als bij vrouwen. Zo kunnen we deze ziekten behandelen voordat ze écht toeslaan. Dit redt levens en voorkomt onherstelbare schade. De Hartstichting gaat meerdere onderzoeken financieren die het eerder herkennen van hart- en vaatziekten beter mogelijk moeten maken.

Lees meer over onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten