Onderzoeksbeurzen voor 14 jonge talentvolle wetenschappers

Vandaag ontvangen 14 jonge talentvolle wetenschappers een onderzoeksbeurs. In totaal investeert de Hartstichting bijna 4,1 miljoen euro. Onderzoekthema's zijn onder meer een betere behandeling van een hartinfarct, herseninfarct en verwijde slagaderen.

De 14 onderzoekers die een onderzoeksbeurs kregen zijn werkzaam aan verschillende Universitair Medische Centra in Nederland. Ze hebben een strenge selectie doorstaan, en zijn als beste naar voren gekomen uit de 107 aanvragen die de Hartstichting ontving.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: Dankzij de onderzoeksbeurzen krijgen jonge onderzoekers de tijd en ruimte voor het oplossen van actuele problemen van hart- en vaatpatiënten.

Italianer: “Deze jonge mensen ontwikkelen zich bovendien als wetenschapper, zodat ze zich ook de komende jaren kunnen inzetten voor het hart- en vaatonderzoek.”

Diversiteit aan onderzoek

In totaal krijgen 14 onderzoekers met de Dekkerbeurzen 2014 een kans om onderzoek te doen en antwoorden te zoeken op vragen die voor hart- en vaatpatiënten relevant zijn.

De 5 vragen hieronder geven een indruk van de diversiteit van het onderzoek.

Is een betere diagnose mogelijk bij pijn op de borst?

Onderzoeker Martijn Smulders van het Maastricht UMC zoekt naar nieuwe technieken om de diagnose te stellen bij pijn op de borst. Nu krijgen mensen vaak een hartkatheterisatie bij een vermoeden van een hartinfarct. Dit is een belastende ingreep, met soms ernstige complicaties.

Meer over het onderzoek naar een betere diagnose bij vermoeden hartinfarct

Waardoor krijgen relatief jonge mensen een herseninfarct?

Elk jaar krijgen naar schatting 5.000 mensen tussen de 18 en 50 jaar een herseninfarct. Bij een derde is de oorzaak onbekend. Frank-Erik de Leeuw, neuroloog aan het Radboudumc, onderzoekt of ontstekingen in de bloedvaten de boosdoener zijn en of ontstekingsremmers helpen.

Meer over het onderzoek naar herseninfarcten bij jonge mensen

Kunnen stamcellen het hart beter repareren als de hartspier uitrust?

Stamcellen kunnen dood hartweefsel door een infarct nog niet repareren. Onderzoek van Noortje Bax, bioloog aan de Technische Universiteit Eindhoven, moet aantonen of het activeren van hartstamcellen of het toedienen van deze cellen betere resultaten geeft als de hartspier rust krijgt. Dat kan door een steunhart het werk over te laten nemen.

Meer over het onderzoek naar werking stamcellen bij hartspier in rust

Welke genen leiden tot gevaarlijke aneurysma's?

Een aneurysma, een verwijding van de aorta, kan zomaar openscheuren. Nog niet alle genen die zo’n levensbedreigend aneurysma in de borstholte veroorzaken zijn bekend. Ingrid van de Laar, klinisch geneticus aan Erasmus MC, zoekt naar ontbrekende genen. Ze hoopt oplossingen te vinden om patiënten die gevaar lopen op tijd te behandelen.

Meer over het onderzoek naar gevaarlijke aneurysma's

Hoe zijn gevaarlijke vormen van slagaderverkalking in de halsslagaders op te sporen?

Een herseninfarct is vaak het gevolg van slagaderverkalking in de hals. Onderzoek van Kim van der Heiden, vasculair bioloog aan Erasmus MC, moet een nieuwe techniek opleveren waarmee artsen van buitenaf zien of het om een gevaarlijke vorm van slagaderverkalking gaat. Zo kunnen ze beter inschatten of een operatie nodig is.

Meer over het onderzoek naar vernauwingen in de halsslagaders

Overzicht Dekkerbeurzen 2014

De 14 beurzen die vandaag uitgereikt zijn, staan bekend als Dekkerbeurzen. Ze zijn vernoemd naar de heer dr. E. Dekker. Hij was van 1971 tot 1987 medisch directeur van de Hartstichting.

In totaal kregen 14 onderzoekers een Dekkerbeurs in 2014. Bekijk het overzicht van de 14 Dekkerbeurzen 2014