Onderzoek naar hartklepziekten mogelijk dankzij nieuw hartklepmodel

Een nieuw hartklepmodel maakt het mogelijk om te bestuderen hoe hartklepziekten ontstaan. Dat blijkt uit het onderzoek van Jesper Hjortnaes, die vandaag aan de Universiteit Utrecht promoveert. Met een beurs van de Hartstichting ontwikkelde hij een hartklepmodel van een speciale gel en hartklepcellen. Hiermee kunnen onderzoekers hartklepziekten nabootsen.

Jesper maakte in het laboratorium een hartklepmodel dat bestaat uit een speciale gel en hartklepcellen. Door ziekmakende eiwitten aan dit model toe te voegen, is het mogelijk om bijvoorbeeld hartklepverkalking na te bootsen en te beïnvloeden.

Ook kunnen de onderzoekers het effect van invloeden van buitenaf bestuderen op dit model, zoals straling. Dit is bijvoorbeeld van belang voor vrouwen die bestraling ondergaan tegen borstkanker. Deze vrouwen lopen een verhoogd risico op hartklepziekten door deze bestraling.

Dierproeven overbodig

Het nieuwe hartklepmodel stelt onderzoekers in staat om nieuwe behandelingen tegen hartklepziekten te ontwikkelen en uit te testen. Een ander voordeel is dat het proeven op dieren overbodig maakt. "We weten dat medicijnen die werken bij dieren, niet altijd werken bij mensen", aldus Jesper Hjortnaes. "Door dit model met menselijke hartklepcellen toe te passen, kunnen we direct de ziekte bij de mens onderzoeken".

Opsporen hartklepziekten

Uit het onderzoek van Jesper Hjortnaes blijkt dat je met speciale moleculaire scans ziekmakende processen in hartkleppen kunt zien. Op die manier is het mogelijk de beginstadia van hartklepziekten op te sporen, nog voordat mensen klachten hebben. Dankzij deze scans kunnen onderzoekers ook het effect van behandelingen op de ziekte volgen.

Hartklepverkalking

De onderzoeksresultaten van Jesper Hjortnaes zijn belangrijk voor mensen met verkalkte hartkleppen. Hartklepverkalking komt meestal pas aan het licht als mensen klachten krijgen. Vaak is de ziekte dan al zo ver gevorderd dat een operatie waarbij een hartchirurg de zieke klep vervangt door een kunstklep het enige redmiddel is.

Jesper kreeg in 2011 een Dekkerbeurs van €100.000,- van de Hartstichting.

Lees meer over dit onderzoek