Onderzoek AMC: burgerhulpverleners sneller bij reanimatie

Het inzetten van lokale, getrainde vrijwilligers bij een reanimatie buiten het ziekenhuis heeft zijn vruchten afgeworpen. Uit promotieonderzoek van Jolande Zijlstra (AMC) blijkt dat hierdoor mensen met een hartstilstand sneller en vaker gereanimeerd worden en dat hun overlevingskansen toenemen.

Als iemand thuis of op straat een hartstilstand krijgt, dient ambulancepersoneel gemiddeld 11 minuten na de 112-melding de eerste schok met een AED. Dan is er al kostbare tijd verloren gegaan. “Uit eerdere studies van het AMC blijkt dat de overlevingskans na 11 minuten geslonken is tot 14 procent” vertelt Zijlstra. Om die tijd tot de eerste schok te verkorten, zijn verschillende oplossingen bedacht, zoals defibrillatoren (AED’s) in publieke ruimtes (station, supermarkt).

Reanimatieoproepsysteem
In Nederland is in 2007 het reanimatiesysteem opgezet dat gebruik maakt van burgerhulpverleners (HartslagNu). Deze getrainde vrijwilligers worden bij een melding van een hartstilstand per sms (tegenwoordig per app) opgeroepen om bijstand te verlenen. Zijlstra onderzocht hoe dit systeem in Noord-Holland en Twente werkt. Haar conclusie: burgerhulpverleners zijn gemiddeld 2,5 minuten sneller te plekke dan de ambulance, waardoor vooral in een woonomgeving sneller een schok kan worden toegediend. Dat leidt tot een grotere overlevingskans. Zijlstra: “Met een hogere dichtheid aan hulpverleners en defibrillatoren verkort je de reactietijd.”

De onderzoekster ziet in de toekomst ook meer mogelijkheden door technische innovaties. Voorbeelden daarvan zijn wearables voor risicogroepen die een waarschuwing versturen als de drager een hartstilstand krijgt of drones die een AED afleveren in een dunbevolkt gebied.

Lees hier verder via uitgebreid interview

Bron: AMC