Nieuwe verschillen gevonden tussen mannen en vrouwen bij slagaderverkalking

Bij vrouwen komen andere ontstekingscellen in actie tegen slagaderverkalking dan bij mannen. De preventie en behandeling van hart- en herseninfarcten moet beter worden afgestemd op dit soort man-vrouwverschillen. Dat concludeert Thijs Zweers, die vandaag promoveert aan de Universiteit Leiden. De Hartstichting steunde zijn onderzoek.

“Wetenschappers kijken vaak niet naar man-vrouwverschillen als ze slagaderverkalking onderzoeken’, vertelt Zweers. ‘Dat is eigenlijk gek, want we weten dat ontsteking anders is bij mannen en vrouwen. En ontsteking speelt een sleutelrol in slagaderverkalking.”

Onderzoek man vrouw verschillen topprioriteit Hartstichting

Onderzoek naar man-vrouwverschillen is een van de topprioriteiten van de Hartstichting.

Directeur Floris Italianer: “We willen hart- en vaatziekten bij vrouwen net zo goed voorkomen, herkennen en behandelen als bij mannen. Daarvoor is het nodig dat in onderzoek én zorg de verschillen tussen mannen en vrouwen standaard in acht worden genomen. De kennisachterstand over vrouwen moet zo snel mogelijk worden ingehaald.”

700 patiënten onderzocht

Zweers analyseerde het bloed van 700 mannen en vrouwen die in het ziekenhuis belandden met pijn op de borst. Ze hebben vaak een (deels) afgesloten bloedvat in het hart door slagaderverkalking.

Veel man-vrouwverschillen ontdekt

Zweers ontdekte grote verschillen tussen mannen en vrouwen. ‘De vrouwelijke patiënten hebben veel van een bepaald type bloedcel in hun bloed: de T-cel’, vertelt hij. ‘En de mannelijke patiënten hebben juist meer van een ander type: de monocyt.’

Sommige bloedcellen waren alleen verhoogd bij vrouwen die binnen 9 maanden na de ziekenhuisopname een hart- of vaatziekte kregen. Andere juist alleen bij mannen met dit soort complicaties.

Ook de moleculen die cellen uitscheiden om te communiceren met andere cellen (cytokinen) waren anders bij mannen dan bij vrouwen.

Gevolgen voor patiënt

Zweers: ”Er is nog veel onbekend over man-vrouwverschillen in het ontstekingsproces. Mogelijk spelen geslachtshormonen, zoals oestrogenen, een rol.”

Zweers vermoedt dat medicijnen die de ontsteking remmen mogelijk anders werken bij vrouwen dan bij mannen. ‘Hierover moeten we nog meer uitzoeken, maar mogelijk moet je mannen en vrouwen dus anders behandelen.’ Ook bij het inschatten van het risico op hart- en vaatziekten moet je dus rekening houden met dit soort man-vrouwverschillen.

Meer weten?

Het onderzoek van Zweers maakt deel uit van een groot project van de Hartstichting waarin wetenschappers en bedrijven onderzoeken hoe je via bloedcellen het risico op hart- en vaatziekten kunt schatten. De onderzoekers zoeken verder naar man-vrouwverschillen in onder meer het project Queen of Hearts, waarin de Hartstichting investeert.

Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen