Nieuwe techniek toont ongevaarlijke slagaderverkalking

Ontdekking kan in de toekomst onnodige halsslagaderoperaties voorkomen.

Onderzoekers van het Erasmus MC hebben een methode ontwikkeld om te voorspellen welke slagaderverkalking in de halsslagader niet zal gaan scheuren en dus waarschijnlijk ongevaarlijk is. Dit kan artsen in de toekomst helpen beter te bepalen welke patiënten ze wel of niet moeten opereren aan een vernauwde halsslagader. Dat blijkt uit onderzoek waarop Harm Nieuwstadt van het Erasmus MC woensdag 22 april promoveert. Het onderzoek is mede gefinancierd door de Hartstichting.

Slagaderverkalking (plaque) in de halsslagader kan een herseninfarct veroorzaken als een plaque scheurt. Om een herseninfarct te voorkomen, opereren chirurgen daarom vrijwel altijd patiënten waarbij de halsslagader voor 70 procent of meer is afgesloten. Zo’n zware halsslagaderoperatie kent echter ook risico’s.

Voorkomen van onnodige operaties

Niet alle plaques zijn even gevaarlijk. Of een plaque scheurt hangt niet alleen af van de grootte van de plaque, maar bijvoorbeeld ook van de samenstelling van de plaque. Tot voor kort konden wetenschappers niet meten welke plaques ongevaarlijk zijn. De Rotterdamse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld die dit mogelijk wel kan. Deze techniek kan in de toekomst misschien onnodige operaties voorkomen. Om te kunnen bepalen of artsen echt kunnen afzien van een operatie is de komende jaren nog meer onderzoek nodig.

Lees het bericht van het ErasmusMC.