Nieuwe onderzoeksresultaten wijzen op noodzaak betere risicotest voor het vrouwenhart

Vrouwen met een extreem hoge bloeddruk tijdens hun zwangerschap hebben daarna vaker kalk in hun bloedvaten dan andere vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van Gerbrand Zoet van het UMC Utrecht, gesteund door de Hartstichting. De vrouwen komen mogelijk te laat bij hun huisarts voor medicijnen tegen hart- en vaatziekten. Het onderzoeksteam pleit voor betere risicotesten om hart- en vaatziekten bij vrouwen eerder op te sporen.

‘Bij het inschatten van je risico op hart- en vaatziekten wordt te weinig rekening gehouden met complicaties tijdens de zwangerschap,’ stelt gynaecoloog in opleiding Gerbrand Zoet, die vandaag promoveert op zijn onderzoek. ‘Mijn resultaten zijn reden om de risicotests die artsen nu gebruiken aan te scherpen.’

Het onderzoek van Zoet toont aan dat vrouwen die zogeheten ‘zwangerschapsvergiftiging’ hebben gehad (pre-eclampsie), al op relatief jonge leeftijd kalk hebben in hun kransslagaders. Dat zijn de bloedvaten die het hart van zuurstof voorzien. Hoe hoger deze ‘kalkscore’, hoe groter de kans op vernauwingen, die kunnen leiden tot pijn op borst of een hartinfarct.

Gebruik van medicijnen komt te laat
Op dit moment worden vrouwen met zwangerschapsvergiftiging aangeraden om op hun 50e naar hun huisarts te gaan. De arts meet dan onder meer bloeddruk, cholesterol en lichaamsgewicht, en kijkt of preventieve medicijnen tegen hart- en vaatziekten nodig zijn. Voor sommigen vrouwen komt dit mogelijk te laat, stelt Zoet. ‘Wij zagen op jongere leeftijd al vaatschade. Het kan dus zijn dat bepaalde vrouwen nu geen medicijnen krijgen, terwijl ze die wel nodig hebben.’

Twee keer vaker kalk
Zoet maakte CT-scans van het hart van ruim 160 vrouwen tussen 45 en 55 jaar. Allen hadden pre-eclampsie tijdens hun zwangerschap. Hij vergeleek deze uitkomsten met scans van vrouwen met gezonde zwangerschappen en vrouwen zonder kinderen. 1 op de 3 vrouwen met pre-eclampsie had kalk in de kransslagaders; bij gezonde vrouwen was dat 1 op 6.

Tests aanpassen
De resultaten zijn aanleiding om opnieuw naar de tests en richtlijnen te kijken, stelt Zoet. ‘De methoden waarmee artsen het risico op hart- en vaatziekten inschatten houden onvoldoende rekening met complicaties tijdens de zwangerschap. Terwijl dat wel invloed heeft op je risico.’

Floris Italianer, directeur Hartstichting:
‘Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we samen met wetenschappers hard werken aan het inhalen van de kennisachterstand bij vrouwen. Om de ziektebeelden bij vrouwen eerder te herkennen én de zorg voor vrouwen te verbeteren, is het noodzakelijk dat risicofactoren eerder in kaart worden gebracht om een verhoogd risico op vaatproblemen in een vroeg stadium eerder op te sporen, om erger leed te voorkomen.’

Topprioriteit Hartstichting
Het verminderen van hart- en vaatziekten bij vrouwen is een van de topprioriteiten van de Hartstichting. De Hartstichting investeert in meerdere onderzoeken om de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen in te halen. Het onderzoek van Zoet maakt deel uit van een groter project, waarin ook wordt gekeken naar andere factoren die het risico van vrouwen beïnvloeden, zoals in de overgang komen voor je 40e.